אלטרנטיבלי

הצבעים לעזרת הקריאה

בשנת 1981 הממשלה הפדראלית בארה"ב הציעה מחקר להתחלת תכנית למבוגרים לקויי למידה. הלן אירלן, פסיכולוגית חינוכית, הייתה מתאמת התכנית. התפקיד סיפק לה הזדמנות נפלאה לחקור את הגורמים הקשורים לבעיות למידה אצל סטודנטים אשר לא התקדמו, למרות שקבלו שיעורים בהוראה מתקנת ממושכת, ואשר קשייהם בלימודים לא נעלמו עם בגרותם.

לאחר ניסיונות אין ספור שלא הניבו תוצאות, בדרך מקרית אחת הסטודנטיות הניחה שקף בצבע אדום על גבי הדף שקראה בו, ופלטה צעקת שמחה.
זו הייתה הפעם הראשונה שבה יכלה לקרוא מבלי שהמילים ינועו קדימה ואחורה כל הזמן. תלמידים אחרים ניסו, ולהם השקף הצבעוני לא עשה דבר.

נעשו ניסיונות רבים בשימוש בשקפים צבעוניים, וכל אחד הגיב שונה.
קבוצת הסטודנטים שהשתתפו במחקר התבקשו לבחור בצבעים המועדפים להם. התוצאות לא אחרו לבוא, הם ראו טוב יותר, אולם, דיווחו שהשקפים עזרו אך עדיין היו בעיות כאשר ניסו לקרוא לאור מנורות הניאון. הפתרון המלא נמצא בעדשות משקפיים מסננות צבע, שהותאמו לכל אחד באופן אישי.
כתוצאה ממחקר זה, הלן אירלן פיתחה שיטה מיוחדת וייחודית הנקראת "שיטת אירלן", הסיבות שעשויות לגרום לה הן רבות, אולם הסיבה העיקרית היא בשינוי ספקטרום האור. כיום נקרא "תסמונת אירלן".

הפריצה הגדולה של השיטה ותגליתה הופכת לנחלת הכלל, כאשר עיתונאי אוסטרלי שביקש למצוא פתרון לבתו שהייתה דיסלקטית, החליט לעשות מעשה ולראיין את הלן אירלן. העיתונאי הגיע עם בתו לארה"ב ולאחר השלמת הבדיקות נצבעו העדשות של בתו. עם הרכבת המשקפיים מסננות הצבע על ידי בתו, קרה משהו מדהים, בכל פעם שהתבונן בה ראה כי היא קוראת. הוא ציין שזו הפעם הראשונה בה ראה את בתו קוראת לשם הנאה.

זו הייתה תחילתה של פריצה משמעותית. בשנת 1988 השיטה פרצה את גבול ההתעניינות בלבד, שבעקבותיה הביא מבול של התעניינות מצד אנשי מקצוע ומהציבור, וניתן לומר שבפעם הראשונה הייתה בידם תשובה למה שנדמה היה כבעיה ללא פתרון.

חשוב לציין שהבעיה הינה לקות בתפקוד העיבוד התפיסתי ולא בעיית ראייה, הכרוכה בקשיים בתפקוד העין. הבעיה יכולה ליוצר אצל כל אדם ללא קשר להרכבת משקפיים, ואינה יכולה להתגלות על ידי מומחי ראייה – אופטומטריסטים או רופאי עיניים, וכל זאת, מכיוון שזו אינה חולשה של מערכת הראייה.

מה גורם לתסמונת אירלן ?
ייתכן שתסמונת אירלן והרגישות לספקטרום אור מלא המהווה את הבסיס לתסמונת – כרוכה בפגם במבנה המוח הקשור במערכת העצבים המרכזית. אם הדבר כך, אזי האותות הנשלחים אל המוח לא יעובדו בצורה נאותה, והתוצאה תהייה בעיות בתפיסה. לאותם הלוקים בתסמונת אירלן, יעוות ספקטרום האור המלא את החומר הנקלט על ידי המוח והמעובד על ידו.

עדיין אין זה ברור במדויק כיצד מקטינים מסנני הצבע את קשיי התפיסה המאפיינים את התסמונת או כיצד המסננים מוחקים אותם. אולם, ייתכן והמסננים מצמצמים באופן סלקטיבי גלי אורך מסוימים ומפריעים של האור. אם יצומצמו אותם צבעים הקשורים בגרימת העיוותים, אז כתוצאה מכך, יוכל המוח לנתח ולעבד מידע באופן יעיל יותר ללא הפרעה. כיום במספר מקומות בעולם חוקרים סוגיה זו.

כיצד באה לידי ביטוי לקות תסמונת אירלן?

ישנם ילדים/אנשים שאינם תופסים את הדף המודפס בדרך בה תופסים אותו קוראים מיומנים. הם חווים בעיות הקשורות לדפוס ו/או הקשורות לרקע.

הסימפטומים יכולים לבוא לידי ביטוי באופנים שונים:
• רקע בוהק ומטריד
• רקע פועם
• רקע מנצנץ ומהבהב
• אותיות משתנות
• אותיות מתהפכות ונעות
• מילים מתחברות
• מילים הנראות "כאילו" נופלות מהדף

אנשים החווים עיוותים אלה טרודים בתנועות עיניים רבות יותר, בנסיגה או רגרסיה של העיניים ובקיבוע מבט העיניים כדי לקרוא.
הם עשויים לפצות עצמם על ידי כך שיסתפקו ברמזים מעטים כדי לקרוא כל מילה, וזה כשלעצמו עלול לגרום לטעויות בקריאה ולהבנת הנקרא.

קשיי קריאה העשויים לנבוע מכך:
• קריאה איטית
• קריאה בלתי יעילה
• עייפות או הירדמות
• חוסר יכולת לקרוא באופן רצוף
• כאבי ראש או בחילה כתוצאה מהקריאה
• מתח ועייפות
• בחילה ונמנום

ילדים עלולים לחוות חוסר הצלחה בגלל ציפיות ההורים והדרישות בבית הספר.
החוויה עשויה להיות השפלה ותסכול, הגורמים חוויה לאובדן הביטחון העצמי, ובחוויה היומיומית - רגשות כישלון, כאב ותסכול.

כיצד נוכל לאתר את הסימנים?
• אותם המנסים להימנע מקריאה, ובכלל קריאה לשם הנאה.
• קריאה איטית ומתמשכת.
• העדפה לקרוא באור מעומם
• קריאה איטית ומהוססת
• קושי בלעקוב אחר השורה הכתובה
• דילוג על מילים
• קריאת מילים שלא כהלכה
• הנאה מועטה ממה שנקרא
• חוסר יכולת להתמיד בקריאה

הצבעים מאפשרים להתגבר על מגבלות קריאה בדרך נעימה הנותנת ומאפשרת כלים פשוטים על ידי שקפים צבעוניים ועדשות משקפיים מסנני צבע.

אני עצמי דיסלקטית, שבהיותי בכיתה ד' סגרתי מסך, וזאת בגלל הקושי בקריאה ובמאמץ להישאר מרוכזת כאשר האותיות "קפצו להם שורות" לכל עבר, והרגשתי שאני בתוך מבוך של מערבולת שלא ידעתי לאן....... , כיוונים היו אסון . על הדף כיוון האותיות השתנה לנגד עיניי.

לכל אלה פתרונות המותאמים אישית לאדם - לילד ולמבוגר כאחד. שיטת אירלן הוכיחה מזה למעלה מ-30 שנה ברחבי בעולם. מאות אלפים מרכיבים משקפיים מסננות צבע, שהותאמו להם באופן אישי, ומיליונים נעזרים בשקפים צבעוניים.

חשוב לעשות אבחנה מבדלת בין אירלן לבעיות דיסלקציה וכן בין אירלן לבין הפרעת קשב וריכוז. השימוש בכלים שמציעה שיטת אירלן מקלים על הלמידה בפרט ועל איכות החיים בכלל.

מניסיוני בתחום עיסוקי ב - "תרפיית אור צליל וצבע", הקושי לשכנע את קהילת אנשי המקצוע נמשכת. ישנו קושי בלשאול את השאלות המביאות למודעות "אחרת ושונה", במערכת אנשי המקצוע עדיין קיימת התנגדות להכרה בבעיות "חדשות" ישנות אשר עשויות לתת מענה לבעיות פיזיות, תפיסתיות, התנהגותיות, רגשיות ורפואיות. חשיבות רבה לקבל יעוץ מבעל מקצוע שהוכשר לכך.

ד"ר שולמית רונן
תרפיית אור צליל וצבע

צרו עימי קשר

כל הדרכים ליצור עימי קשר

לחצו כאן לחיוג

לחצו להשארת פרטים

לחצו לשליחת WhatsApp / SMS