קלפי הטארוט והילד הפנימי
הילד הפנימי הוא נוכחות בעלת עוצמה השוכנת בהוויתינו.הוא מגלם את היכולת לחיות ולהבין מתוך העצמי האמיתי שלנו. מאותו המקום פנימי בתוכנו ממנו ידענו בהיותנו ילדים להכיר את העולם ולהגיב לגירויים ולתחושות שהשפיעו על הילד שהינו. העדרו של הילד הפנימי מותירה הרגשה מכאיבה של ריקנות, הספונטניות וההתלהבות נעלמות,והסקרנות דועכת, צבעיו של העולם דוהים והרגשות כבים. עם העלמו של הילד הפנימי מחיינו נגוז, או לפחות נחבא כל הכלים כל האור והזוהר שהוא נושא עמו. הבשורה המעודדת היא שהילד הפנימי לא באמת נעלם . הוא הודחק או במקרה הגרוע דוכא על ידי מה שלמדנו להיות כבוגרים. תכליתים , עניינים שכלתנים בקורתים, וספקנים בעוד הילד חוקר את סביבתו בהתמדה, אינו מסתיר את רגשותיו, מביעם בצורה גלויה, אינו מסתיר את פגיעותו ואף אינו מתבייש בה הבוגר רואה בכל אלא מאפיינים של התנהגות ילדותית שיש להימנע ממנה ואינה הולמת אדם בוגר..כך למדנו שנכון הוא להסתיר את חולשותינו לא לבטא רגשות, שמשחק הוא בזבוז זמן ונכון ורצוי להתנהל תמיד מתוך כובד ראש ושיקול דעת. הויה מוארת זו שהקרינה אור וחום על ילדותינו ממשיכה לשכון גם בלב האדם המבוגר שלמד לדכאה ולהשכיחה מלבו ובכך כבה במידה רבה את שלהבת הסקרנות, האמון והיצירתיות שהיו מובנים בו מטבע בריאתו. כשהילד הפנימי נחסם נגזלים מאיתנו הספונטניות הטבעית ושמחת החיים. אנחנו חשים מאוימים מכישלון וטעות לוקים בשחצנות ולומדים להסוות חוסר ביטחון ביהירות או ציניות. במשך הזמן הדבר הופך לנו לטבע שני ויכול להוביל לחוסר אנרגיה, דיכאון ואף מחלה. כשאנחנו לומדים להסתר או לדכא את הילד הפנימי אנו מפרידים עצמנו ממי שאנחנו, מרגשותינו ולא פחות מכך מאחרים והופכים מנוכרים לכל מה שמרגש , ומלהיב אותנו. דבר שמרחיק מן היכולת לחוות קרבה אמיתית ואינטימיות. הילד הפנימי יודע מטבעו לבטוח באינסטינקטים ופועל ל פיהם. . לא נתן לשחדו אלא אם עושים שמוש מניפולטיבי ברגשותיו ובמה שמושך את תשומת לבו. בוגר הבוטח בעצמו ומקים דיאלוג פורה ואינטימי עם הילד הפנימי לא יחשוש מלאמץ את הילד שבתוכו ולפעול על פי הנחיותיו ובו בזמן להפעיל שקול דעת וניסיון של אדם בוגר המכיר את המציאות בה הוא חי ופועל. דבר אותו חסר הילד הפנימי. חיים אמיתים פוריים ויצירתים שיש בהם התלהבות סקרנות ואמון הם פרי שלוב נכון בין הבוגר והילד המסתתר בתוכו, זה המקבל את האפשרות להתבטא ולהביא לחייו של הבוגר את האיכויות הגנוזות בו. אדם שאינו מסוגל להתבונן לפעמים על העולם בעיני ילד ברוח מלאה פליאה והתפעלות אינו יכול לחוות התחדשות אמיתית. בכל מבוגר מסתתר ילד הרואה את העולם בעין בלתי משוחדת ומבין באופן אנטואייבי דברים ששכל והגיון יטרחו רבות כדי להבינם. התובנות האינטואיטיביות הללו מחלחלות לתודעתו של הבוגר אך כיון שהוכשר לחשוב, לנתח ולהבין בעזרת האונה השמאלית הנטייה הטבעית היא להתעלם מהן. יונג מתייחס להווית הילד הפנימי כאל חוויה המביאה ריפוי. הוויה המאפשרת זרימה חופשית של כוח החיים טרם התוודעה רוחנו למגבלות , מחסומים ופתחה עכבות או תחושות כישלון ופחדים.זה הכוח המרפא הפותח צוהר לתודעה הבוגרת לשוב ולחוות לעיתים מזומנות את חווית אחדות בתוך הנפרדות, בעצמי, עם הזולת ובעולם. הוויה שבעזרתה יוכל האדם לשוב ולתת אמון בכוחותיו ובמי שהוא באמת וגם ביכולת לחבור לזולת לא רק ממניעים של תועלתנות ואגו אלא לזהות בו שותף וחבר למשחק החיים., להכיר בפגיעותו ולשוב ולכבדו כיצור בעל ערך . דרך הילד הפנימי הבוגר יוכל לאפשר לעצמו לחוות כאב , להכיר בחולשותיו ולא לחוש אשמה או בושה בגינם. לזהות ולהכיל תחושות קשות כמו בדידות או חוסר אונים, כעס, קנאה לקבל את עובדת היותו פגיע ויחד עם זאת לא להטיל ספק בכוחו וכישרונותיו ולא לוותר עליהם, לשקם הריסות, לברוא מחדש את מה שבקש לעצמו .גם להיות חדור אמונה ביכולתו להשיג את מטרותיו. לראות את הכישלון כהזדמנות לתקן ולזהות בקושי אתגר וקרש קפיצה ליעד הבא.. כך החיים הופכם להיות עבורו מה שהמשחק הוא עבור הילד. תהליך של למידה מתמדת המעורר יצירתיות הנענת לשינוי . הילד תמיד רציני במשחקו. יודע שזו לא האמת ממש אך בהיותו שרוי בו הוא משחק ברצינות גמורה וזו האמת שלו באותו הרגע. מכאן נובעים הרצינות ההתמסרות והריכוז. כשלון אובדן ושעמום מדכאים את הנפש. טבעו של הילד הפנימי מאיר מקומות אפלים אלה ומעניק להם את היכולת לשוב ולגלות את משאבי הרוח שיש בהם לחזק ולהעצים את כוח החיות. שורשיו של מושג הילד הפנימי טמונים עמוק בהיסטוריה האנושית. במיתוסים ובאגדות מהות זו מתגלמת בגיבורים ילדים , בדמותם של שוטים תמימים לכאורה או בדמותו של הבן הצעיר שאינו חכם , פקח או מתוחכם כאחיו הבוגרים. דווקא טיפוסים הנשארים מאחור במרוץ אחר נכסים כבוד או הצלחה וזוכים בכל אלה למרות "נחיתותם". . התמימות המאפיינת אותם אינה תוצאה של טפשות אלא דווקא של מתן אמון . יכולת נדירה לתקשר עם אלמנטים של הטבע מסמלת את החיבור לאינסטינקטים ולאינטואיציה. אלה פועלים לטובתם ובעזרתם הם מוצאים פתרון ומתגברים על מכשולים בדרכם.כוחות טבע, בעלי חיים, וישויות פלאיות מתגייסים לעזרתם והדמות הילדית נותנת אמון בכוחה. קופידון המחולל מהומה בלב האוהבים וגורם להם לעשות מעשים חסרי הגיון ולהתנהג באופן לא "בוגר" מתואר כילדון שובב מלא קסם וחן. כך גיבורי האגדות שלגיה, כפה אדומה,עמי ותמי הנסיך הקטן ואחרים. נתיב המסע של דמויות אלה מלמד על התפתחות לקראת אנדבדואליזציה ואינטגרציה. גיבוש זהות עצמית ופיתוח יכולת הכלה של מימדים שונים אפלים או אלטרואיסטים , בתוך העצמי.. המסע או הסיפור הם תאור דרכו של הילד(הפנימי) הלומד להתמודד עם קושי, כשלון קנאה,פחד ולא לוותר ולא לסגת. מי שאינו חדל מלחפש דרכים חדשות אלטרנטיביות כדי לגדול ולהפך לבוגר שלא אבד את שמחת החיים והכוח היצירתי.
קלפי הטארוט יכולים לסייע בידנו לשוב ולהתחבר לילד הפנימי שבתוכנו אם נדע לזהות אותו ונתן לאיכויות המיוחדות שלו לבוא לידי ביטוי ולהקרין מיופיין וזוהרן על חיינו. לא נחשוש מלגלות את פגיעותינו . לראות בכישלון הזדמנות להתנסות ולמוד , לשוב ולהתחבר לכוח החיים ולגלות את השמחה שבתוכנו יחד עם הסקרנות וההתלהבות הדורשים להתחיל מחדש. הפחד מפני אבדן המוכר והידוע שוב לא יעצור את הנכונות לחוות התנסות או קשר חדשים ולהביא אליהם מה שלמדנו במהלך השנים. הילד הפנימי יודע עצב וכאב מהם אך כוח החיים המפעם בו דוחף הלאה וחותר לגילוי הבא לחוויה חדשה. זיכרון ניסיון עקר או כאב הוא קצר ואין בו הכוח לדכא או לשתק את הרצון להיחשף לגירוי חדש ולחקור את צפונותיו. צורך המזין את הנכונות לגיס משאבים אנרגטיים ויצירתים כדי להתמודד עם מה שמגיע. איפשור נוכחות זו בתוכנו כשהבוגר שבנו מודע לאיכויותיה ומקומה בחייו ויודע כיצד לטפחה ולגונן עליה באופן שאינו חוסם , מעכב או נשלט על ידה עשוי לתרום לחיים שיש בהם שמחה, תקווה כוח חיות, יצירתיות יחד עם תבונה, שקול דעת, יכולת לדחות סיפוקים ולכוון למטרה רצויה תוך מתן אמון בכוחו של העצמי לגבור על קשיים העומדים בדרכו. הקלפים הם סיפור בתמונות ופותחים לפנינו עולם קסום של גילוי סודות הנפש. אגדות ,מעשיות וגיבוריהם הם מטאפורות ציוריות רבי מתח ועלילה של חיי הפרט והקבוצה על רבדיהם השונים מילדות לבגרות מלבדיות לחברות. באגדות כמו בקלפים משתקפים עבר הווה ועתיד. האגדות שקראנו בילדותנו והקלפים בהם אנו מתבוננים עכשיו מספרים את הסיפור של כל אחד מאתנו . לכל אחד בשפתו הפרטית ולכולנו כחברה משקפים את חיי הנפש שלנו. אם רק נרצה להקשיב, הקלפים וגם האגדות מדברים בשפת סמלים. האגדות כמו הקלפים שמשו כליי להעברת מסרים ורפוי. גנוזה בהם חוכמה עתיקה. קלפי הטארוט הם ספר התמונות העתיק בעולם. בעזרתם אנו יכולים לשוב ולגלות חלקים נשכחים בתוכנו. לשוב ולגלות את הילד הפנימי המסתתר בתוך העצמי וממתין לגילוי , למקום וזמן בהם יוכל לשוב ולאמור את דברו בשפתו המיוחדת שהדיה עדין מהדהדים בתוכנו. כשקולה נשמע האור בקצה המנהרה האפלה שהלכנו בה שב ומאיר.
(ראה ספרי - קלפי הטארוט ועולם האגדות הוצ' אור עם 2004)
ליצירת קשר עם אילנה הראל.
האתר של אילנה הראל – יעוץ והכוונה בקלפי הטארוט. בעלת BA בפילוסופיה, ספרות וחינוך וקורס אוניברסיטאי למטפלים בשיטות רוחניות הוליסטיות. מתאים לכל אחד, לטיפוח מודעות עצמית, התמודדות עם קושי, פתרון קונפליקטים, זיהוי חסימות ואפשרויות בתחום הזוגי, עבודה, לימודים, הורות, מקצוע וקבלת החלטות. בדרך עבודתי אני מכוונת למפגש עם הרבדים העמוקים של העצמי וגילוי הפוטנציאל האישי. * מנחה קורסים וסדנאות חוויתים למתחילים ולמתקדמים להכרה עצמית מעמיקה ועזרה לאחרים. הקורסים מתקיימים במסגרת מצומצמת, קפה ועוגה. אילנה הראל מחברת הספרים: צבע אור וריח הדרים, פיית המשקפים, מסע הגיבור בקלפי הטארוט ,מיתוס ומיתולוגיה בקלפי הטארוט קלפי הטארוט ועולם האגדות, עולם הסמלים של קלפי הטארוט, מודעות הדמיה ויצירתיות בעזרת קלפי הטארוט, השד, הדרקון והארץ הירוקה ניתן לרכוש אצל אילנה את הספרים ליחידים וקבוצות בהנחה. פרופיל מקצועי ואישי באלטרנטיב-לי. |
קלפי הטארוט והילד הפנימי
הילד הפנימי הוא נוכחות בעלת עוצמה השוכנת בהוויתינו.הוא מגלם את היכולת לחיות ולהבין מתוך העצמי האמיתי שלנו. מאותו המקום פנימי בתוכנו ממנו ידענו בהיותנו ילדים להכיר את העולם ולהגיב לגירויים ולתחושות שהשפיעו על הילד שהינו. העדרו של הילד הפנימי מותירה הרגשה מכאיבה של ריקנות, הספונטניות וההתלהבות נעלמות,והסקרנות דועכת, צבעיו של העולם דוהים והרגשות כבים. עם העלמו של הילד הפנימי מחיינו נגוז, או לפחות נחבא כל הכלים כל האור והזוהר שהוא נושא עמו. הבשורה המעודדת היא שהילד הפנימי לא באמת נעלם . הוא הודחק או במקרה הגרוע דוכא על ידי מה שלמדנו להיות כבוגרים. תכליתים , עניינים שכלתנים בקורתים, וספקנים בעוד הילד חוקר את סביבתו בהתמדה, אינו מסתיר את רגשותיו, מביעם בצורה גלויה, אינו מסתיר את פגיעותו ואף אינו מתבייש בה הבוגר רואה בכל אלא מאפיינים של התנהגות ילדותית שיש להימנע ממנה ואינה הולמת אדם בוגר..כך למדנו שנכון הוא להסתיר את חולשותינו לא לבטא רגשות, שמשחק הוא בזבוז זמן ונכון ורצוי להתנהל תמיד מתוך כובד ראש ושיקול דעת. הויה מוארת זו שהקרינה אור וחום על ילדותינו ממשיכה לשכון גם בלב האדם המבוגר שלמד לדכאה ולהשכיחה מלבו ובכך כבה במידה רבה את שלהבת הסקרנות, האמון והיצירתיות שהיו מובנים בו מטבע בריאתו. כשהילד הפנימי נחסם נגזלים מאיתנו הספונטניות הטבעית ושמחת החיים. אנחנו חשים מאוימים מכישלון וטעות לוקים בשחצנות ולומדים להסוות חוסר ביטחון ביהירות או ציניות. במשך הזמן הדבר הופך לנו לטבע שני ויכול להוביל לחוסר אנרגיה, דיכאון ואף מחלה. כשאנחנו לומדים להסתר או לדכא את הילד הפנימי אנו מפרידים עצמנו ממי שאנחנו, מרגשותינו ולא פחות מכך מאחרים והופכים מנוכרים לכל מה שמרגש , ומלהיב אותנו. דבר שמרחיק מן היכולת לחוות קרבה אמיתית ואינטימיות. הילד הפנימי יודע מטבעו לבטוח באינסטינקטים ופועל ל פיהם. . לא נתן לשחדו אלא אם עושים שמוש מניפולטיבי ברגשותיו ובמה שמושך את תשומת לבו. בוגר הבוטח בעצמו ומקים דיאלוג פורה ואינטימי עם הילד הפנימי לא יחשוש מלאמץ את הילד שבתוכו ולפעול על פי הנחיותיו ובו בזמן להפעיל שקול דעת וניסיון של אדם בוגר המכיר את המציאות בה הוא חי ופועל. דבר אותו חסר הילד הפנימי. חיים אמיתים פוריים ויצירתים שיש בהם התלהבות סקרנות ואמון הם פרי שלוב נכון בין הבוגר והילד המסתתר בתוכו, זה המקבל את האפשרות להתבטא ולהביא לחייו של הבוגר את האיכויות הגנוזות בו. אדם שאינו מסוגל להתבונן לפעמים על העולם בעיני ילד ברוח מלאה פליאה והתפעלות אינו יכול לחוות התחדשות אמיתית. בכל מבוגר מסתתר ילד הרואה את העולם בעין בלתי משוחדת ומבין באופן אנטואייבי דברים ששכל והגיון יטרחו רבות כדי להבינם. התובנות האינטואיטיביות הללו מחלחלות לתודעתו של הבוגר אך כיון שהוכשר לחשוב, לנתח ולהבין בעזרת האונה השמאלית הנטייה הטבעית היא להתעלם מהן. יונג מתייחס להווית הילד הפנימי כאל חוויה המביאה ריפוי. הוויה המאפשרת זרימה חופשית של כוח החיים טרם התוודעה רוחנו למגבלות , מחסומים ופתחה עכבות או תחושות כישלון ופחדים.זה הכוח המרפא הפותח צוהר לתודעה הבוגרת לשוב ולחוות לעיתים מזומנות את חווית אחדות בתוך הנפרדות, בעצמי, עם הזולת ובעולם. הוויה שבעזרתה יוכל האדם לשוב ולתת אמון בכוחותיו ובמי שהוא באמת וגם ביכולת לחבור לזולת לא רק ממניעים של תועלתנות ואגו אלא לזהות בו שותף וחבר למשחק החיים., להכיר בפגיעותו ולשוב ולכבדו כיצור בעל ערך . דרך הילד הפנימי הבוגר יוכל לאפשר לעצמו לחוות כאב , להכיר בחולשותיו ולא לחוש אשמה או בושה בגינם. לזהות ולהכיל תחושות קשות כמו בדידות או חוסר אונים, כעס, קנאה לקבל את עובדת היותו פגיע ויחד עם זאת לא להטיל ספק בכוחו וכישרונותיו ולא לוותר עליהם, לשקם הריסות, לברוא מחדש את מה שבקש לעצמו .גם להיות חדור אמונה ביכולתו להשיג את מטרותיו. לראות את הכישלון כהזדמנות לתקן ולזהות בקושי אתגר וקרש קפיצה ליעד הבא.. כך החיים הופכם להיות עבורו מה שהמשחק הוא עבור הילד. תהליך של למידה מתמדת המעורר יצירתיות הנענת לשינוי . הילד תמיד רציני במשחקו. יודע שזו לא האמת ממש אך בהיותו שרוי בו הוא משחק ברצינות גמורה וזו האמת שלו באותו הרגע. מכאן נובעים הרצינות ההתמסרות והריכוז. כשלון אובדן ושעמום מדכאים את הנפש. טבעו של הילד הפנימי מאיר מקומות אפלים אלה ומעניק להם את היכולת לשוב ולגלות את משאבי הרוח שיש בהם לחזק ולהעצים את כוח החיות. שורשיו של מושג הילד הפנימי טמונים עמוק בהיסטוריה האנושית. במיתוסים ובאגדות מהות זו מתגלמת בגיבורים ילדים , בדמותם של שוטים תמימים לכאורה או בדמותו של הבן הצעיר שאינו חכם , פקח או מתוחכם כאחיו הבוגרים. דווקא טיפוסים הנשארים מאחור במרוץ אחר נכסים כבוד או הצלחה וזוכים בכל אלה למרות "נחיתותם". . התמימות המאפיינת אותם אינה תוצאה של טפשות אלא דווקא של מתן אמון . יכולת נדירה לתקשר עם אלמנטים של הטבע מסמלת את החיבור לאינסטינקטים ולאינטואיציה. אלה פועלים לטובתם ובעזרתם הם מוצאים פתרון ומתגברים על מכשולים בדרכם.כוחות טבע, בעלי חיים, וישויות פלאיות מתגייסים לעזרתם והדמות הילדית נותנת אמון בכוחה. קופידון המחולל מהומה בלב האוהבים וגורם להם לעשות מעשים חסרי הגיון ולהתנהג באופן לא "בוגר" מתואר כילדון שובב מלא קסם וחן. כך גיבורי האגדות שלגיה, כפה אדומה,עמי ותמי הנסיך הקטן ואחרים. נתיב המסע של דמויות אלה מלמד על התפתחות לקראת אנדבדואליזציה ואינטגרציה. גיבוש זהות עצמית ופיתוח יכולת הכלה של מימדים שונים אפלים או אלטרואיסטים , בתוך העצמי.. המסע או הסיפור הם תאור דרכו של הילד(הפנימי) הלומד להתמודד עם קושי, כשלון קנאה,פחד ולא לוותר ולא לסגת. מי שאינו חדל מלחפש דרכים חדשות אלטרנטיביות כדי לגדול ולהפך לבוגר שלא אבד את שמחת החיים והכוח היצירתי.
קלפי הטארוט יכולים לסייע בידנו לשוב ולהתחבר לילד הפנימי שבתוכנו אם נדע לזהות אותו ונתן לאיכויות המיוחדות שלו לבוא לידי ביטוי ולהקרין מיופיין וזוהרן על חיינו. לא נחשוש מלגלות את פגיעותינו . לראות בכישלון הזדמנות להתנסות ולמוד , לשוב ולהתחבר לכוח החיים ולגלות את השמחה שבתוכנו יחד עם הסקרנות וההתלהבות הדורשים להתחיל מחדש. הפחד מפני אבדן המוכר והידוע שוב לא יעצור את הנכונות לחוות התנסות או קשר חדשים ולהביא אליהם מה שלמדנו במהלך השנים. הילד הפנימי יודע עצב וכאב מהם אך כוח החיים המפעם בו דוחף הלאה וחותר לגילוי הבא לחוויה חדשה. זיכרון ניסיון עקר או כאב הוא קצר ואין בו הכוח לדכא או לשתק את הרצון להיחשף לגירוי חדש ולחקור את צפונותיו. צורך המזין את הנכונות לגיס משאבים אנרגטיים ויצירתים כדי להתמודד עם מה שמגיע. איפשור נוכחות זו בתוכנו כשהבוגר שבנו מודע לאיכויותיה ומקומה בחייו ויודע כיצד לטפחה ולגונן עליה באופן שאינו חוסם , מעכב או נשלט על ידה עשוי לתרום לחיים שיש בהם שמחה, תקווה כוח חיות, יצירתיות יחד עם תבונה, שקול דעת, יכולת לדחות סיפוקים ולכוון למטרה רצויה תוך מתן אמון בכוחו של העצמי לגבור על קשיים העומדים בדרכו. הקלפים הם סיפור בתמונות ופותחים לפנינו עולם קסום של גילוי סודות הנפש. אגדות ,מעשיות וגיבוריהם הם מטאפורות ציוריות רבי מתח ועלילה של חיי הפרט והקבוצה על רבדיהם השונים מילדות לבגרות מלבדיות לחברות. באגדות כמו בקלפים משתקפים עבר הווה ועתיד. האגדות שקראנו בילדותנו והקלפים בהם אנו מתבוננים עכשיו מספרים את הסיפור של כל אחד מאתנו . לכל אחד בשפתו הפרטית ולכולנו כחברה משקפים את חיי הנפש שלנו. אם רק נרצה להקשיב, הקלפים וגם האגדות מדברים בשפת סמלים. האגדות כמו הקלפים שמשו כליי להעברת מסרים ורפוי. גנוזה בהם חוכמה עתיקה. קלפי הטארוט הם ספר התמונות העתיק בעולם. בעזרתם אנו יכולים לשוב ולגלות חלקים נשכחים בתוכנו. לשוב ולגלות את הילד הפנימי המסתתר בתוך העצמי וממתין לגילוי , למקום וזמן בהם יוכל לשוב ולאמור את דברו בשפתו המיוחדת שהדיה עדין מהדהדים בתוכנו. כשקולה נשמע האור בקצה המנהרה האפלה שהלכנו בה שב ומאיר.
(ראה ספרי - קלפי הטארוט ועולם האגדות הוצ' אור עם 2004)
ליצירת קשר עם אילנה הראל.
האתר של אילנה הראל - קלפי הטארוט הם עולם עתיר סמלים ומשמעויות ויכולים לשמש בידנו כלי להבנה עצמית טובה יותר לפיתוח מודעות, דמיון ויצירתיות המובילים לקראת התפתחות וצמיחה רוחנית. אלה מאפשרים שינוי. באמצעותם אנו מתוודעים למסע של חיינו, לאפשרויות הזמינות לנו ולפוטנציאל של כישורינו החבויים. תשומת-לב למה שמעכב וחוסם, הנחיה לקראת פיתרון ואלטרנטיבה יצביעו על אפשרויות חדשות.זו הזדמנות להתוודע בדרך יצירתית ואקטיבית לעולמנו הפסיכולוגי, הרגשי והחוויתי לקראת התפתחות ושינוי. פרופיל מקצועי ואישי באלטרנטיב-לי. |
|