קלפי החצר כשיקוף של הפרסונה

במהלך חיינו אנו נאלצים ללמוד להסתגל למצבים שונים ולמלא תפקידים שונים שאינם בהכרח טבענו האמיתי.
פנים רבות לנו – כפי שכתבה ופירטה ורג'יניה סטור בספר בשם זה, ואכן מרובי פנים אנו ודמויות רבות מסתתרות בתוכנו, כל אחת מהן היא חלק מאישיותנו וכל אחת ממלאת תפקיד באינטראקציות המגוונות שלנו עם העולם.
את התפקידים השונים בתיאטרון היווני הקלאסי גילמו שחקנים שעטו על פניהם מסכות. המסכה על פניו של השחקן ייצגה את התפקיד של הדמות במחזה, את הטיפוס או האישיות הפועלת. מסכה זו נקראה פרסונה. במושגים של ימינו הפרסונה היא המסכה ש"האני" שלנו עוטה על עצמו (במודע או לא) כשעליו למלא תפקיד מסוים בחברה בה הוא מתפקד.
ביצוע תפקיד מסוים ברמה מקצועית חברתית או אחרת תובע כישורים מסוימים ואופן פעולה ספציפי – על פי יונג הפרסונה היא מערך הסתגלות של היחיד לסביבה. הדרך בה האדם נוהג כדי להתמודד עם הסביבה, להשתלב בה, לזכות בהערכה, לבטא סמכות, לעורר אמפטיה ואפילו התרסה או התנגדות. לכל תפקיד פרסונה אופיינית לו.
הפרסונה, המסכה שהאדם לובש באינטראקציות עם החברה – מייצגת אותו ומסתירה אותו בו בזמן, היא מתווכת בין האדם לבין סביבתו. הסביבה מכירה את האדם על פי הפרסונה שלו.
הסכנה הנשקפת לאדם היא הנטייה לזהות עצמו עם הפרסונה שלו – עם התדמית, מצב כזה מעיד על טשטוש או איבוד זהות עצמית אוטנטית.
קלפי החצר במערכת קלפי הטארוט הם אולי הבעייתיים ביותר מבחינת פירוש. בחפיסות שונות הדמויות מופיעות בתנוחות שונות ועל רקע שונה. מחברים רבים מפרשים את משמעותם מבלי להסתמך על מסורת מקובלת
בעוד קלפי הארקנה הבכירה מיצגים ארכיטיפים ומהויות של תת המודע הקולקטיבי יש הרואים בקלפי החצר ייצוגים של הפרסונה – הייצוגים שאנו לובשים במהלך המפגש שלנו עם הסביבה, החברה, ומילוי התפקידים והמחויבות שמוטלים עלינו במסגרת חיים אלה.
קלפי החצר נשארו בטארוט מהתקופה בה שיחקו בהם בחצרות המלכים (מאות 13, 14). הם ערוכים על-פי תבנית קבועה וסכמטית המבוססת על המספר הסימטרי והיציב – 4.
הדמויות של קלפי החצר הן ארציות ומשקפות הוויה אנושית נטולת מימד מיתולוגי.
כל קלפי החצר מציגים דמויות אדם, מכאן נובעת התפיסה הרואה בהם ייצוגים של הפרסונה. זהו מערך של 16 קלפים המסודרים ב- 4 רמות (יפורט להלן), עם השנים נטו ליחס את קלפי החצר ל- 12 המזלות האסטרולוגים, תפיסה המייחסת לכל אחד מן הקלפים מזל ספציפי, ובעקבות כך איכויות שהמזל מקרין עליו כדי לאפשר התאמה זו יש גישות המתעלמות מקלפי הנערים ויש שטענו שקלפי האבירים מיצגים שלב ביניים של "תנועה לקראת", והעדיפו להדירם מן ההתייחסות האסטרולוגית.
מאמר זה יתייחס ל- 16 הקלפים בעיקר מן ההיבט ההתפתחותי פסיכולוגי, ולמרות שהייחוס האסטרולוגי חשוב, נעסוק הפעם בדיון על הפרסונה כפי שהיא באה לידי ביטוי בכל 16 הקלפים ברמות השונות.
בתפקיד היומיומי שלנו אנו נדרשים למלא תפקידים ומשימות שונות, על כן אין להתפלא שבעוד בתחום אחד (עבודה למשל) אישיותנו פועלת ומקרינה פרסונה של רמת המלך/מלכה הרי בתחום אחר (הורות למשל) לעיתים מופיע צד אחר של אישיותנו ושם דווקא משחקת תפקיד ופועלת פרסונה באיכות "אבירית". בטרם נפרט את הגוונים השונים של כל אחת מן הרמות ראוי להתייחס למאפיין את כל אחת מן הרמות.
ב- 4 הרמות של קלפי החצר (מלך, מלכה, אביר, נער) אפשר לראות 4 שלבים בהתפתחות התודעה ובעקבות כך גם של הפרסונה.
העלם – זהו שלב האגו המתהווה המצוי בעמדת השתהות, סקרנות, אי וודאות, שלב של טרם יציאה למסע, טרם מימוש, רק מחשבה, רעיון שאינו בשל עדיין לביצוע. הוא נמצא בתחתית סולם הסמכות, אינו יודע בדיוק מה ואיך לעשות.
האביר – הלוחם היוצא למסע בעקבות מסר, אידיאה, רעיון. הוא בעל מוטיבציה, נפעל על-ידי דחף להשיג מטרה, נמצא בתנופה. בשונה מן העלם מיצג אישיות הנוטה למלא את שליחותו בדרך הנראית לו. בשונה מהעלם הנוטה לקבל סמכות ומרות האביר בוטח באמצעיו ונעזר בהם (הכלי שבידו והסוס עליו הוא רוכב). זו אישיות הנמצאת בתנועה (לפחות פוטנציאלית – אביר המטבעות והגביעים), מודע לפני השטח, אך עדיין חסר ניסיון של ממש לגבי המשך ההתנהלות, דבר שיכול להכשילו במידה ולא ידע לשלוט בדחף.
קלפי המלכים – הם ייצוגים של פרסונה בוגרת בשלה ובטוחה בעצמה ובהישגיה.
המלכה – אישיות שחשה הגשמה, מודעת להישגיה ובעלת נטייה לטפח ולשמר את שהושג. מולכת בסביבתה, מכירה בכוחה, נוטה לטפח את הישגיה. אינה יוזמת שינויים ואף יש לה נטייה להתגונן מפניהם. עמדה פאסיבית המעכבת חיפוש אחר משמעות רוחנית חדשה.
המלך – פרסונה המייצגת הישגים, שליטה במציאות. שלב של אקטיביות, בשלות. זו פרסונה יוזמת תוך עשיית שימוש נכון בידע ובניסיון שנרכשו. מטרות קונקרטיות הושגו. הישגי העבר הם נקודת מוצא להתפתחות נוספת. גם כאן ההתכוונות היא לעבר חיפוש משמעות רוחנית.
כל אחד מקלפי החצר הוא שיקוף של פרסונה ייחודית שכאמור עשויה להשתנות במצבים ובמעמדים שונים, וכולם יחד משקפים את הפנים הרבות
והמגוונות של  אישיותנו. כל אחד מהם משקף מסכה בעלת אופי ספציפי שאנו עוטים על עצמנו בזמנים ונסיבות שונות במהלך חיינו.
המאפיין את העלם – הם נעוריו, האגו המתהווה טרם יציאה לדרך. מאפיינים אותו הרפתקנות ואופטימיות עלם החרבות יוצא דופן ברמה זו בכך שהוא היחיד מבין כל ה- 4 המניף חרבו, אוחז בה מתוך כוונה לפעול בעוד האחרים (מטות, גביעים, מטבעות) מתבוננים בכלי שבידם בפאסיביות להתוודע לטיבו.
כך הוא אף אביר החרבות מלא תנופה ועזוז.
המלך והמלכה – החרבות אוחזים בחרב (סמל של מחשבה, הגיון, שיקול דעת והפרדה), אך כאן האחיזה בטוחה, שקולה, האדם שולט בכלי ולא להיפך.
אנו יכולים לזהות בעצמנו שלבים אלה בפרסונה שלנו – זו הנוטה לעשות שימוש מושכל בכוח התבונה והשכל את הדחף לפעול באופן מיידי התנופה והשליטה העצמית – כל רמות הפעולה הללו יכולות להתממש במציאות אך בגרותו, מודעותו של האני הפועל היא שתכתיב איך הדברים יתגשמו בפועל.
עלם הגביעים – זה הטבע המתבונן בנפש פנימה, בעל איכות אנרגית היין, נטיה להסחפות רגשית וצורך לתת ביטוי לעולם הפנימי.
בשלב העלם זהו מצב כמעט סטאטי. אביר הגביעים יושב על סוס. יש פה איזו תנועה, היא איטית ומהוססת עדיין, אך זו תנועה לקראת מימוש ערכים, אידיאה או רגש משמעותי.
יש כאן התחלה של חיפוש רוחני המתעצם בדמות הפרסונה שמייצגת מלכת הגביעים – השמירה על "סוד" בצד הדחף לשינוי הוא ביטוי האמביוולנטיות של טבע זה. כאן הפרסונה פועלת כמי שמנחה בתחום הרוח, חיי הנפש. יש כאן קשב פנימי שמאפשר קשב גם לאחרים.
הפרסונה שמיצג מלך הגביעים – אף היא עסוקה בעולם הפנימי, אך כאן למרות האיכות הנשית (מים) השליטה בעולם הרוח ברגשות היא אקטיבית יותר.
זו פרסונה המודעת יותר לעולמה הפנימי, אינה מכונסת ומרגישה בטוח, למרות היותה נשאת על-גבי המים (הרגשות).
עלם המטבעות – מתבונן בכלי שבידו – עדיין לא ברור בדיוק מה ואיך ישתמש בו. העמדה הפאסיבית הזו מאפיינת גם את אביר המטבעות.
זו פרסונה שמזהה את הפוטנציאל של הנכסים שהופקדו בידיה (האדמה לרגלי הסוס – תחוחה, מוכנה לזריעה) אך עדיין שוקלת, מהססת ובוחנת את הסיכויים, זו אישיות שטבעה מנוגד לאופי הלוחמני של האביר, הוא זהיר, מהוסס מחושב ושמרני.
מלכת המטבעות – הוא שלב אחד קדימה בהתפתחות הפרסונה בעלת טבע מיסוד האדמה – היא משדרת שפע, יופי, טיפוח וגם שמירה והגנה על היש, מלאת חיוניות ואף נהנתנות, אך המלכה כמו מלך המטבעות למרות העושר, השפע, החושניות והנהנתנות הנשקפת משדרים פאסיביות של שמירה וטיפוח, זו פרסונה היודעת להנחות ולהדריך בעצות מעשיות, וה"מלך" כמו ה"מלכה" אינם מהווים איום של השתלטות (כמו מלך ומלכת החרבות). האתגר כאן הוא לחרוג מן המעשיות והחומרנות לטובת השגה רוחנית.
הפרסונה המשתקפת מתוך סדרת המטות היא של אישיות שבראשותה המוכנות לצאת להרפתקאה. עלם המטבעות מיצג את האגו שעדיין אינו מפותח,
יש סקרנות (מטה פורח ומבט למרחקים), רצון ונטייה לצאת למרחב, אך חסר הוא עדיין את הכלים המתאימים.
אביר המטות – מיצג פרסונה שמזהה את כוחו של האגו (הסוס) להצעידו לעבר מטרותיו. כאן מתגבשת איכות גברית פעילה, אך יש להיזהר מן האימפולסיביות המאפיינת שלב זה שיכולה להוציא מתקיעות על-ידי יוזמה פעילה, אך יכולה גם להיכשל ולהפיל בשל פזיזות יתר וחוסר ניסיון.
מלכת המטות – שלב נוסף בהתפתחות לקראת אישיות בוגרת האיכות האקטיבית האופיינית ליסוד האש מתגלמת כאן בטבע נשי, מכיל, חיוני, נדיב, היודע לעשות שימוש נבון ואינטואיטיבי בחכמת הלב ובתבונת השכל.
מלך המטות – הוא ייצוג של פרסונה המודעת לכוחה, בעלת חזון, חותרת להגשמה ועצמאות וצורך בהתפתחות נוספת וחיפוש אחר משמעות רוחנית מעבר להישגים שהושגו. ברמה החברתית, הכלכלית והשכלית, זו אישיות בעלת יכולת התחדשות מתמדת (הסלמנדרה – העמידה בפני אש – המצרפת והמכלה) המטה שבידו (כמו אצל כל "גיבורי" סדרת המטות) אינו מקל עקר, אלא ענף המצמיח עלים, סמל של חיוניות מתחדשת תדיר, בכל התחומים.
אנשי המטות הם יצוגים של פרסונה החשה שליטה בחייה ובסובבים אותה, אך יש להיזהר מכוחו של האגו. על-כן קרבה לטבע היא חיונית ואכן יצוגים שלו כגון לטאה, ענף פורח, מים, אריות, חמנית וכדומה מעטרים את לבושם וסביבתם, זאת כדי לשמור על ענווה ופרופורציה.
מאמר זה מתייחס ל- 4 סוגים של טבע הפרסונה שהאני הפנימי שלנו מעצב בחייו. חלוקה זו מתייחסת בעיקר ל- 4 היסודות על פי החלוקה של קלפי החצר והארקנה הזוטרה. כל יסוד – והכלי המסמל את איכותו המיוחדת – מעבר למזל האסטרולוגי. כל אחד מאיתנו מעצב במהלך חייו פרסונה כזו התואמת את טבעו המהותי, זו עוברת שלבי התמרה התפתחות שונים במהלכם אישיותנו צועדת לקראת בגרות והבשלה של מימוש יכולתנו הפוטנציאלית אולטימטיבית.
בעוד קלפי הארקנה הבכירה הם סיפור מסע הגיבור ברמה הארכיטיפית, כל אחת מרמות קלפי החצר הוא סיפור פיתוח פרסונה אישית פרטית על פי טבע הנשמה הייחודי לכל אחד וההתנסויות החובות והתפקידים שהוא נדרש להם במהלך חייו.
זהו המסע הפרטי של הפרסונה הפרטית, וכמו בכל "הצגה" או "משחק" גם במשחק החיים יש לנו הזכות וההזדמנות להחליף "תלבושות", "מסכות" ו"כלים" כך שיקדמנו למחוז חפצנו. לכך דרושה תשומת לב, כוונה טהורה, אחריות ומודעות לתפקיד שנרצה למלא ולתוצאותיו.


ליצירת קשר עם אילנה הראל.

 


 


האתר של אילנה הראל – יעוץ והכוונה בקלפי הטארוט. בעלת BA בפילוסופיה, ספרות וחינוך וקורס אוניברסיטאי למטפלים בשיטות רוחניות
הוליסטיות. מתאים לכל אחד, לטיפוח מודעות עצמית, התמודדות עם קושי, פתרון קונפליקטים, זיהוי חסימות ואפשרויות בתחום הזוגי, עבודה,
לימודים, הורות, מקצוע וקבלת החלטות. בדרך עבודתי אני מכוונת למפגש עם הרבדים העמוקים של העצמי וגילוי הפוטנציאל האישי.
* מנחה קורסים וסדנאות חוויתים למתחילים ולמתקדמים להכרה עצמית מעמיקה ועזרה לאחרים. הקורסים מתקיימים במסגרת מצומצמת,
קפה ועוגה. אילנה הראל מחברת הספרים: צבע אור וריח הדרים, פיית המשקפים, מסע הגיבור בקלפי הטארוט ,מיתוס ומיתולוגיה בקלפי הטארוט
קלפי הטארוט ועולם האגדות, עולם הסמלים של קלפי הטארוט, מודעות הדמיה ויצירתיות בעזרת קלפי הטארוט, השד, הדרקון והארץ הירוקה
ניתן לרכוש אצל אילנה את הספרים ליחידים וקבוצות בהנחה.
פרופיל מקצועי ואישי באלטרנטיב-לי



אם הגעת לאתר זה אולי יעניין אותך גם: בריאות רפואה משלימה רוחניות כלים לחיים טובים מיסטיקה

שתף בפייסבוק שלח לטוויטר שלח למייספייס Digg הוסף למועדפים בחשבון הגוגל שלך