הסימבוליקה של קלפי הטארוט מאמר שני בסדרה תשעת המפתחות
להבנת הטארוט ולימודם חשוב להכיר 9 מפתחות. מיומנות ושליטה םהם מביאים להבנה טובה יותר ולפיצוח המסר הטמון בקלף. זוהי השפה הבסיסית עליה מושתתים הציורים והסמלים של הטארוט.
סמלים האלמנט הראשון החשוב מכולם. יש סמלים אזוטרים . מלבדם יש להתייחס לכל סמל על פי הרעיון הבסיסי הגלום בו.. הכרת המשמעות הסמלית של הפריט או הדמות המופיעים בקלף מחיבת הכרת המשמעות המורחבת של אותו אלמנט. בנוסף להיותו פריט ארכיטקטוני עיצובי או דקורטיבי (פרח למשל או מחרוזת). המשמעות הסמלית מרחיבה את הבנת הרושם החזותי הסמל המופיע בקלף הוא מטונימיה(חלק מן השלם המיצג את השלם) להיבט רחב יותר. למשל אם הסמל הוא בעל קו גלי או מעוגל הוא מעיד על הכלה מגטיות הכלה, אם הוא זוויתי או בעל פינות חדות מלמד על הוצאה לפועל אנרגיה גברית, אלקטריות, חוסר שקט אקטיביות. סמל מרובע וישר מעיד על תכונה של עיגון, סטטיות, כובד, יציבות תכליתיות. הצבעים המופיעים בקלף אף הם בעלי משמעות סמלית, אותה נפרט בהמשך כך מינה של הדמות המופיעה ואפילו גילה בעל משמעות מכרעת אין ניסיון הבוגר דומה לזה של נער וזה של הזקן בעל נסיון חיים לזה של אדם צעיר גילה , מינה של הדמות צבע בגדה ו עירומה הם תשדורות סמויות העושות שימוש במה שאנחנו יודעים אך לא תמיד מיחסים לו תשומת לב או חשיבות. . העלת סמל ספציפי בקריאה ממקדת את תשומת הלב למה שאנחנו יודעים אולי באופן תת הכרתי. באמצעות הסמל הידע הזה הופך להיות זמין ואנו יכולים לעשות בו שימוש מודע.
צבעים הצבעים הם אלמנט עקרי ביצירת רושם על המתבונן. . הם משרים אוירה .כמו צלילים הם בעלי תדר אנרגטי המעורר תחושות ורגשות אצל המתבונן עוקפים את האינטלקט משפיעים על מצב הרוח .לכל צבע תדר מיוחד לו הויבראציות היוצאות ממנו משפיעות על חלקים שונים של הרגש והתודעה. על כן חשוב לשים לב איזה חלק תופש צבע מסוים על גבי הקלף. דומיננטית של צבע מסוים מלמד כל אופיו וטבע המסר שהוא מעביר. אין קלף ששולט בו הצבע הכחול , כוהנת למשל כמו זה ששולט בו הצבע הצהוב,( קוסם או שמש) הצבע אומר לנו דבר משמעותי עוד בטרם בדקנו אלמנטים אחרים.כל צבע מיצג תדר. אדום עשייה, כחול אינטואיציה, לבן חשיבה, צהוב רגש ירוק צר ויצירה, חום קרקוע סגול אנרגיות גבוהות. קנדינסקי שנסה ליצור שפה אונברסלית של בעולם טען שהצורה משנית להשפעה שיש לצבע עלינו. את הצורה אנו קולטים באמצעות האונה השמאלית זו האחראית למיון וקטגוריות. הצבע מעורר את פעילותה של האונה הימנית האחראית לרשמים חוויתים, דימויים, אסוציאציות. לצבעים בקלפים משמעות פסיכולוגית, המשמעות הסמלית של הצבעים אינה אחידה בכל התרבויות. זו המופיעה בקלפי הטארוט מתייחסת בעקר לתרבות המערב השואבת עקר מושגיה מן הקלאסיקה של יוון העתיקה וימי הביניים. כך האדום מסמל בין היתר גם סמכות ושליטה וכחול אינטואיציה דברים המושפעים גם מלבושם של בעלי סמכות במגזר הדתי והחילוני בתרבויות אלה..
נומרולוגיה מדע אזוטרי עתיק המייחס לכל ספרה משמעות סמלית מעבר לערכה המספרי. המילה מספר מתייחסת לסימן אריתמטי וגם לסמל . ברובד הזה היא מייצגת שלה התפתחותי או מצב קיומי. בעולם העתיק התייחסו אל המספר כמה שמבטא את סדר ביקום.פיתגורס קבע כי הישות הנצחית טבועה במספר ו במספרים ראה את סוד ההרמוניה האלוהית. המספר הטבוע בקלף הוא חלק מהותי מן המסר אותו נושא הקלף על כן חשוב להכיר את המשמעות הסמלית של כל אחד מהם במסורת העברית המספרים מיצגים רמות שונות של תודעה. באופן סכמטי נזכיר כאן ש-0 מסמל מצב בראשיתי של הוויה ראשית הקיום 1 – ראשית של רעיון או פעולה בצורתו הגולמית כולל את כל האפשרויות. 2 – דואליות פיצול. 3 –התחלת היצירה. 4 -שלב של הנחת יסודות, התבססות. 5 - שינויים. 6 -שותפויות, מערכות יחסים , אהבה. 7 - עצירה, התבוננות פנימה. 8 --מאבק או ניצחון 9 —סיום פעלה וחזרה להתחלה.
חשוב לציין שזו שרטוט סכמטי בלבד ואין בו די כדי לפרש את המשמעות של המספרים המופיעים בקלפים. הרחבה בנושא הזה ובסמלים בכלל תמצאו בספרי עולם הסמלים של קלפי הטארוט בהוצאת אסטרולוג.
צפיפות ומרחב התמונה היא גירוי חזותי שיחסי המרחב בין פרטיה משפיעים על ההתרשמות שלנו על כן חשוב לבחון ולהתייחס לאופן בו מסודרים האלמנטים המופיעים בו. אם רבים הם הפרטים המופיעים בקלף והיוצרים עומס , ממוקמים בצפיפות או מרוחקים זה מזה. מעוט של פריטים יוצר הרגשת ריקנות או נינוחות רוגע ריכוז, התמקדות בעוד שעומס יתר ודחיסות מעידים על אי שקט, בלבול אי יכולת לבחור או להחליט. הצורה מגדירה שטח ותוחמת אותו בתוך המרחב אך בו זמנית גם מבטאה תוכן. בחירת מה ממוקם במרחב זה הקרבה או המרחק בין הפרטים מעביר מסר ללא מילים. אליו אנחנו צריכים לכוון ולתת לו ביטוי מלולי בהיר ככל האפשר.
גורם אנושי במרבית הקלפים מופיעה דמות אנושית וזו מייצגת מסר ספציפי. גם העדרה של דמות כזו דורש תשומת לב והתייחסות. מקומה, גודלה, בגדה, מינה התפקיד שהיא מייצגת במערך היררכיה השלטונית, הדתית או המשפחתית כולם דרכים שונות החברות להעביר מסר כולל בעל משמעת ערכית כמו הדרכה, שליטה הנחיה או שקוף תכונה או נטייה שהצופה אינו מודע לה. בקלפים שנעדר מהם הגורם האנושי במו בקלף הצדק, המתינות או הירח התחושה היא יותר קוסמית ומרחבת. בארקנה הבכירה הדמות האנושית ממוקמת במרכז הקלף דומיננטית וגדולה יחסית לאלה המופיעות בארקנה הזוטרה. הבגדים והכלים שבידיה חשובים אך משנים לדמות. הדמויות בקלפי החצר מצוידות בכלים המצביעים על איכות אנרגטית(אש, אדמה, אויר, מים) בארקנה הזוטרה הכלים לרוב לקוחים מחיי היום יום.הדמויות שם הן חלק מן הסיפור שהקלף מספר.המרכיב האנושי הוא מרכיב אחד בתוך העלילה, מה שאין כך בקלפי הארקנה הבכירה.
שפת הגוף שפת הגוף הנה מכלול של מסרים לא מלולים של תחושות ורגשות. שמחה, בטחון, מבוכה, זלזול יהירות בישנות, נחיתות ועוד,לרוב אנו עושים שמוש לא מודע בשפת הגוף . שפת הגוף מגלה את מה ששפת הדיבור מבקשת להסתיר. מכאן נובעת אמינותה. המסרים הלא מלולים הם ישרים, מידיים ולרוב אינם בשליטתו של האדם אלא אם הוא מודע להם ושולט בהם. שימת לב לשפת הגוף של הדמויות בקלפים יכולה ללמד אותנו רבות על הלך הרוח של המסר והמשמעות של הסמל החזותי שלפנינו.כל קלף מן הארקנה הזוטרה הוא רב הבעה בכוון זה לא פחות מהם קלפי החצר יותר מכל שפת הגוף של הדמויות בקלפי הארקנה הבכירה משדרים עוצמה, סמכות, בטחון, תאווה וכד'.ידיים שלובות משדרות סגירות, ישיבה נינוחה, רווחה נינוחות, דילוג –ניסיון לאיזון ועוד את המסרים הללו אנו קולטים אינטואיטיבית. הכרת הקודים של שפה זו יכולה לתרום רבות לקריאה נכונה ויותר מזה ליכולת שלנו לשלוט בה בחיינו.
גדול או קטן למימדי הפריט המופיע בקלף, אם זו דמות אנושית, חפץ או פרט ארכיטקטוני, יש משמעות סימבולית. גודלו של הפריט מלמד על חשיבותו ועל המקום שהוא תופש ב"סיפור" . הגודל מבקש למשוך את תשומת הלב אל מה שעקר ולמידת ההשפעה שש לסמל המופיע על הרעיון הכללי שמשדר הקלף.יש לבדוק איזה חלק מן הקלף תופסים הדמות או החפץ האם הם משתלטים על התמונה מאפילים על מה שנמצא בירכתים או מאחור. מהם הפרטים המופיעים בצורה מוקטנת, מה המרחק בינן לבין האלמנט הדומיננטי. כל אחת מן ההבחנות הללו תורמת להבנה מעמיקה יותר של המסר הכללי. למשל שמש גדולה, הר גבוה, גבעה נמוכה,אגם המשתרע על מחצית התמונה, אנשים קטנים ,מלאך במרכז הקלף מלמדים על אנרגיה שיש לעשות בה שימוש, כזו המעוררת קושי או שיש להישמר מפניה. בארקנה הגדולה הדמויות דומיננטיות בזוטרה הכלים שבידיי הדמויות אינן שולים לדמות. הם מאפיינים את האנרגיה בה הם פועלים . קלפי האסים המלמדים על פוטנציאל הכלי הוא במרכז התמונה וכך היד האוחזת בו. בקלפים הגודל קובע ומשמעותי על כן יש להתייחס אליו בהתאם.
גבוה - נמוך חשוב איזה מן הפרטים ממוקם בחלק העליון של הקלף ואיזה בחלק התחתון. ב עקרון כל מה שגבוה יותר מתייחס לשמים ולמה שהם מסמלים, רוחניות, רגשות גבוהים נטולי אגו, אינטלקט לפעמים גם ריחוף והתנתקות למשל קלף הנזיר ולעומתו קלף יום הדין. מה שנמצא בשני שלישים התחתונים של הקלף מתקשר לאדמה ולחומר, ולא מן היבט השלילי דווקא, קרקוע, אגו נמוך(קלף השטן) גם פריון ושפע חומרי או רגשי הדבר מקביל לשלושת חלקי האישית ,איד, אגו, סופר אגו. תת מודע, מודע והאני הגבוה. שמים וארץ ובניהם האדם שיש בו מזה ומזה הנאבק עם יצרו ושואף לכוכבים. האיזון בין אנרגיות אלה יוצר את האדם השלם. חשוב לבדוק מה נמצא בצד שמאל ומה בימין איזה כלי אוחזת איזו יד. באיזה צד ממוקמת הדמות. הדבר יכול ללמד על הרמוניה או דיסהרמוניה בין המרכבים השונים.
רושם פסיכולוגי רצף האלמנטים ואופן סידורם יוצר את הרושם הפסיכולוגי שיוצר הקלף. הצרוף המיוחד של צבע, צורה,גודל, מקום מעורר תחושות ורשמים המשפיעים על הנפש , מעוררים בה סימפטיה, אנטיפטיה, או מעוררים אי שקט לא מובן. התגובות הן סובייקטיביות ושונות מאדם לאדם ומתעוררת בעקבות עולם אסוציאטיבי, רגשי או מנטאלי של המתבונן בהם. רושם הפסיכולוגי מושפע מזיכרונות וניסיון חיים ולא פחות מפעולתם של חומרי התת מודע על חינו. חשוב על כן לשים לב לתגובות של המתבונן בם, דבר שמלמד את הקורא או היועץ ואפילו את האדם עצמו דבר או שנים על עולמו הפנימי מה שעשוי לשמש הזמנה לחקירה עצמית מעמיקה יותר.
חוסר או עודף חשוב להקדיש תשומת לב למה נמצא בקלף ומה חסר בו. מעקב אחר נוכחותם או העדרם של קו, צבע, צורה, או פריט מסוים כמו דמות אנושית (קלף הירח) חפץ נוף פתוח, מים, גרם שמימי וכד' מלמד על מה שהקלף בא לספר לנו העדרו של צבע מסוים או הדומיננטיות שלו אינו עניין של עצוב אסטטי בלבד.יש לזכור שהקלפים מדברים בשפת הסמלים. נוכחות או העדר, עומס או דלילות של פרטים בא לספר לנו משהו. הדבר קובע את האווירה של התמונה ויחד עמה נולד מסר אולי לא הינו מודעים לו.עומס של פרטים יוצר אי שקט ודחיפות , מרחב פתוח או ריק ומעט פרטים משרים רוגע , שקט או לחילופין תחושת ניתוק.. שימת לב לעניין זה חשובה גם אם נוטים להתעלם ממנה
לסיכום תשעת המפתחות מסיעים בידנו לגלות את הנסתר והחבוי בתוך הגלוי. סמלים גרפים, בעל חיים דמויות אנושיות,חפצים צבעים וצורות הם מכלול המצוי בכל תרבות. הם נולדו יחד עם הוולדן של הצוליזציות הקדומות ביותר . הצורך בשפת הסמלים מעידה על צורך אנושי בסיסי למצוא משמעות למה שהטריד את מנוחתו ולא נמצא לו פשר ועל הנטייה לבחור באלמנטים חזותים מתוך העולם המוכר לו ואף ליצור צורות חדשות ששמשו לו כמטאפורות לביטוי עולם פנימי נטול גבולות מוגדרים. קלפי הטארוט מספרים לנו על חלומות כמוסים, על פחדינו,ועל תשוקות נסתרות, אסורות אבל גם מצביעים על היכולות הטמונות באדם ועל השימוש שהוא יכול לעשות בם כדי לשנות ולשפר את חייו. באמצעות שפת הסמלים המדברת אלינו ניתנת לנו ההזדמנות להתבונן על החיים, הקושי, הסבל, וההתמודות שעלינו לעבור מזווית חדשה להפנים סמלים מעוררי השראה ואמונה במי שאנחנו ובכוחנו ליצור את החיים שאנו ראויים להם..
ליצירת קשר עם אילנה הראל.
האתר של אילנה הראל - קלפי הטארוט הם עולם עתיר סמלים ומשמעויות ויכולים לשמש בידנו כלי להבנה עצמית טובה יותר לפיתוח מודעות, דמיון ויצירתיות המובילים לקראת התפתחות וצמיחה רוחנית. אלה מאפשרים שינוי. באמצעותם אנו מתוודעים למסע של חיינו, לאפשרויות הזמינות לנו ולפוטנציאל של כישורינו החבויים. תשומת-לב למה שמעכב וחוסם, הנחיה לקראת פיתרון ואלטרנטיבה יצביעו על אפשרויות חדשות.זו הזדמנות להתוודע בדרך יצירתית ואקטיבית לעולמנו הפסיכולוגי, הרגשי והחוויתי לקראת התפתחות ושינוי. פרופיל מקצועי ואישי באלטרנטיב-לי. |
הסימבוליקה של קלפי הטארוט מאמר שני בסדרה תשעת המפתחות
להבנת הטארוט ולימודם חשוב להכיר 9 מפתחות. מיומנות ושליטה םהם מביאים להבנה טובה יותר ולפיצוח המסר הטמון בקלף. זוהי השפה הבסיסית עליה מושתתים הציורים והסמלים של הטארוט.
סמלים האלמנט הראשון החשוב מכולם. יש סמלים אזוטרים . מלבדם יש להתייחס לכל סמל על פי הרעיון הבסיסי הגלום בו.. הכרת המשמעות הסמלית של הפריט או הדמות המופיעים בקלף מחיבת הכרת המשמעות המורחבת של אותו אלמנט. בנוסף להיותו פריט ארכיטקטוני עיצובי או דקורטיבי (פרח למשל או מחרוזת). המשמעות הסמלית מרחיבה את הבנת הרושם החזותי הסמל המופיע בקלף הוא מטונימיה(חלק מן השלם המיצג את השלם) להיבט רחב יותר. למשל אם הסמל הוא בעל קו גלי או מעוגל הוא מעיד על הכלה מגטיות הכלה, אם הוא זוויתי או בעל פינות חדות מלמד על הוצאה לפועל אנרגיה גברית, אלקטריות, חוסר שקט אקטיביות. סמל מרובע וישר מעיד על תכונה של עיגון, סטטיות, כובד, יציבות תכליתיות. הצבעים המופיעים בקלף אף הם בעלי משמעות סמלית, אותה נפרט בהמשך כך מינה של הדמות המופיעה ואפילו גילה בעל משמעות מכרעת אין ניסיון הבוגר דומה לזה של נער וזה של הזקן בעל נסיון חיים לזה של אדם צעיר גילה , מינה של הדמות צבע בגדה ו עירומה הם תשדורות סמויות העושות שימוש במה שאנחנו יודעים אך לא תמיד מיחסים לו תשומת לב או חשיבות. . העלת סמל ספציפי בקריאה ממקדת את תשומת הלב למה שאנחנו יודעים אולי באופן תת הכרתי. באמצעות הסמל הידע הזה הופך להיות זמין ואנו יכולים לעשות בו שימוש מודע.
צבעים הצבעים הם אלמנט עקרי ביצירת רושם על המתבונן. . הם משרים אוירה .כמו צלילים הם בעלי תדר אנרגטי המעורר תחושות ורגשות אצל המתבונן עוקפים את האינטלקט משפיעים על מצב הרוח .לכל צבע תדר מיוחד לו הויבראציות היוצאות ממנו משפיעות על חלקים שונים של הרגש והתודעה. על כן חשוב לשים לב איזה חלק תופש צבע מסוים על גבי הקלף. דומיננטית של צבע מסוים מלמד כל אופיו וטבע המסר שהוא מעביר. אין קלף ששולט בו הצבע הכחול , כוהנת למשל כמו זה ששולט בו הצבע הצהוב,( קוסם או שמש) הצבע אומר לנו דבר משמעותי עוד בטרם בדקנו אלמנטים אחרים.כל צבע מיצג תדר. אדום עשייה, כחול אינטואיציה, לבן חשיבה, צהוב רגש ירוק צר ויצירה, חום קרקוע סגול אנרגיות גבוהות. קנדינסקי שנסה ליצור שפה אונברסלית של בעולם טען שהצורה משנית להשפעה שיש לצבע עלינו. את הצורה אנו קולטים באמצעות האונה השמאלית זו האחראית למיון וקטגוריות. הצבע מעורר את פעילותה של האונה הימנית האחראית לרשמים חוויתים, דימויים, אסוציאציות. לצבעים בקלפים משמעות פסיכולוגית, המשמעות הסמלית של הצבעים אינה אחידה בכל התרבויות. זו המופיעה בקלפי הטארוט מתייחסת בעקר לתרבות המערב השואבת עקר מושגיה מן הקלאסיקה של יוון העתיקה וימי הביניים. כך האדום מסמל בין היתר גם סמכות ושליטה וכחול אינטואיציה דברים המושפעים גם מלבושם של בעלי סמכות במגזר הדתי והחילוני בתרבויות אלה..
נומרולוגיה מדע אזוטרי עתיק המייחס לכל ספרה משמעות סמלית מעבר לערכה המספרי. המילה מספר מתייחסת לסימן אריתמטי וגם לסמל . ברובד הזה היא מייצגת שלה התפתחותי או מצב קיומי. בעולם העתיק התייחסו אל המספר כמה שמבטא את סדר ביקום.פיתגורס קבע כי הישות הנצחית טבועה במספר ו במספרים ראה את סוד ההרמוניה האלוהית. המספר הטבוע בקלף הוא חלק מהותי מן המסר אותו נושא הקלף על כן חשוב להכיר את המשמעות הסמלית של כל אחד מהם במסורת העברית המספרים מיצגים רמות שונות של תודעה. באופן סכמטי נזכיר כאן ש-0 מסמל מצב בראשיתי של הוויה ראשית הקיום 1 – ראשית של רעיון או פעולה בצורתו הגולמית כולל את כל האפשרויות. 2 – דואליות פיצול. 3 –התחלת היצירה. 4 -שלב של הנחת יסודות, התבססות. 5 - שינויים. 6 -שותפויות, מערכות יחסים , אהבה. 7 - עצירה, התבוננות פנימה. 8 --מאבק או ניצחון 9 —סיום פעלה וחזרה להתחלה.
חשוב לציין שזו שרטוט סכמטי בלבד ואין בו די כדי לפרש את המשמעות של המספרים המופיעים בקלפים. הרחבה בנושא הזה ובסמלים בכלל תמצאו בספרי עולם הסמלים של קלפי הטארוט בהוצאת אסטרולוג.
צפיפות ומרחב התמונה היא גירוי חזותי שיחסי המרחב בין פרטיה משפיעים על ההתרשמות שלנו על כן חשוב לבחון ולהתייחס לאופן בו מסודרים האלמנטים המופיעים בו. אם רבים הם הפרטים המופיעים בקלף והיוצרים עומס , ממוקמים בצפיפות או מרוחקים זה מזה. מעוט של פריטים יוצר הרגשת ריקנות או נינוחות רוגע ריכוז, התמקדות בעוד שעומס יתר ודחיסות מעידים על אי שקט, בלבול אי יכולת לבחור או להחליט. הצורה מגדירה שטח ותוחמת אותו בתוך המרחב אך בו זמנית גם מבטאה תוכן. בחירת מה ממוקם במרחב זה הקרבה או המרחק בין הפרטים מעביר מסר ללא מילים. אליו אנחנו צריכים לכוון ולתת לו ביטוי מלולי בהיר ככל האפשר.
גורם אנושי במרבית הקלפים מופיעה דמות אנושית וזו מייצגת מסר ספציפי. גם העדרה של דמות כזו דורש תשומת לב והתייחסות. מקומה, גודלה, בגדה, מינה התפקיד שהיא מייצגת במערך היררכיה השלטונית, הדתית או המשפחתית כולם דרכים שונות החברות להעביר מסר כולל בעל משמעת ערכית כמו הדרכה, שליטה הנחיה או שקוף תכונה או נטייה שהצופה אינו מודע לה. בקלפים שנעדר מהם הגורם האנושי במו בקלף הצדק, המתינות או הירח התחושה היא יותר קוסמית ומרחבת. בארקנה הבכירה הדמות האנושית ממוקמת במרכז הקלף דומיננטית וגדולה יחסית לאלה המופיעות בארקנה הזוטרה. הבגדים והכלים שבידיה חשובים אך משנים לדמות. הדמויות בקלפי החצר מצוידות בכלים המצביעים על איכות אנרגטית(אש, אדמה, אויר, מים) בארקנה הזוטרה הכלים לרוב לקוחים מחיי היום יום.הדמויות שם הן חלק מן הסיפור שהקלף מספר.המרכיב האנושי הוא מרכיב אחד בתוך העלילה, מה שאין כך בקלפי הארקנה הבכירה.
שפת הגוף שפת הגוף הנה מכלול של מסרים לא מלולים של תחושות ורגשות. שמחה, בטחון, מבוכה, זלזול יהירות בישנות, נחיתות ועוד,לרוב אנו עושים שמוש לא מודע בשפת הגוף . שפת הגוף מגלה את מה ששפת הדיבור מבקשת להסתיר. מכאן נובעת אמינותה. המסרים הלא מלולים הם ישרים, מידיים ולרוב אינם בשליטתו של האדם אלא אם הוא מודע להם ושולט בהם. שימת לב לשפת הגוף של הדמויות בקלפים יכולה ללמד אותנו רבות על הלך הרוח של המסר והמשמעות של הסמל החזותי שלפנינו.כל קלף מן הארקנה הזוטרה הוא רב הבעה בכוון זה לא פחות מהם קלפי החצר יותר מכל שפת הגוף של הדמויות בקלפי הארקנה הבכירה משדרים עוצמה, סמכות, בטחון, תאווה וכד'.ידיים שלובות משדרות סגירות, ישיבה נינוחה, רווחה נינוחות, דילוג –ניסיון לאיזון ועוד את המסרים הללו אנו קולטים אינטואיטיבית. הכרת הקודים של שפה זו יכולה לתרום רבות לקריאה נכונה ויותר מזה ליכולת שלנו לשלוט בה בחיינו.
גדול או קטן למימדי הפריט המופיע בקלף, אם זו דמות אנושית, חפץ או פרט ארכיטקטוני, יש משמעות סימבולית. גודלו של הפריט מלמד על חשיבותו ועל המקום שהוא תופש ב"סיפור" . הגודל מבקש למשוך את תשומת הלב אל מה שעקר ולמידת ההשפעה שש לסמל המופיע על הרעיון הכללי שמשדר הקלף.יש לבדוק איזה חלק מן הקלף תופסים הדמות או החפץ האם הם משתלטים על התמונה מאפילים על מה שנמצא בירכתים או מאחור. מהם הפרטים המופיעים בצורה מוקטנת, מה המרחק בינן לבין האלמנט הדומיננטי. כל אחת מן ההבחנות הללו תורמת להבנה מעמיקה יותר של המסר הכללי. למשל שמש גדולה, הר גבוה, גבעה נמוכה,אגם המשתרע על מחצית התמונה, אנשים קטנים ,מלאך במרכז הקלף מלמדים על אנרגיה שיש לעשות בה שימוש, כזו המעוררת קושי או שיש להישמר מפניה. בארקנה הגדולה הדמויות דומיננטיות בזוטרה הכלים שבידיי הדמויות אינן שולים לדמות. הם מאפיינים את האנרגיה בה הם פועלים . קלפי האסים המלמדים על פוטנציאל הכלי הוא במרכז התמונה וכך היד האוחזת בו. בקלפים הגודל קובע ומשמעותי על כן יש להתייחס אליו בהתאם.
גבוה - נמוך חשוב איזה מן הפרטים ממוקם בחלק העליון של הקלף ואיזה בחלק התחתון. ב עקרון כל מה שגבוה יותר מתייחס לשמים ולמה שהם מסמלים, רוחניות, רגשות גבוהים נטולי אגו, אינטלקט לפעמים גם ריחוף והתנתקות למשל קלף הנזיר ולעומתו קלף יום הדין. מה שנמצא בשני שלישים התחתונים של הקלף מתקשר לאדמה ולחומר, ולא מן היבט השלילי דווקא, קרקוע, אגו נמוך(קלף השטן) גם פריון ושפע חומרי או רגשי הדבר מקביל לשלושת חלקי האישית ,איד, אגו, סופר אגו. תת מודע, מודע והאני הגבוה. שמים וארץ ובניהם האדם שיש בו מזה ומזה הנאבק עם יצרו ושואף לכוכבים. האיזון בין אנרגיות אלה יוצר את האדם השלם. חשוב לבדוק מה נמצא בצד שמאל ומה בימין איזה כלי אוחזת איזו יד. באיזה צד ממוקמת הדמות. הדבר יכול ללמד על הרמוניה או דיסהרמוניה בין המרכבים השונים.
רושם פסיכולוגי רצף האלמנטים ואופן סידורם יוצר את הרושם הפסיכולוגי שיוצר הקלף. הצרוף המיוחד של צבע, צורה,גודל, מקום מעורר תחושות ורשמים המשפיעים על הנפש , מעוררים בה סימפטיה, אנטיפטיה, או מעוררים אי שקט לא מובן. התגובות הן סובייקטיביות ושונות מאדם לאדם ומתעוררת בעקבות עולם אסוציאטיבי, רגשי או מנטאלי של המתבונן בהם. רושם הפסיכולוגי מושפע מזיכרונות וניסיון חיים ולא פחות מפעולתם של חומרי התת מודע על חינו. חשוב על כן לשים לב לתגובות של המתבונן בם, דבר שמלמד את הקורא או היועץ ואפילו את האדם עצמו דבר או שנים על עולמו הפנימי מה שעשוי לשמש הזמנה לחקירה עצמית מעמיקה יותר.
חוסר או עודף חשוב להקדיש תשומת לב למה נמצא בקלף ומה חסר בו. מעקב אחר נוכחותם או העדרם של קו, צבע, צורה, או פריט מסוים כמו דמות אנושית (קלף הירח) חפץ נוף פתוח, מים, גרם שמימי וכד' מלמד על מה שהקלף בא לספר לנו העדרו של צבע מסוים או הדומיננטיות שלו אינו עניין של עצוב אסטטי בלבד.יש לזכור שהקלפים מדברים בשפת הסמלים. נוכחות או העדר, עומס או דלילות של פרטים בא לספר לנו משהו. הדבר קובע את האווירה של התמונה ויחד עמה נולד מסר אולי לא הינו מודעים לו.עומס של פרטים יוצר אי שקט ודחיפות , מרחב פתוח או ריק ומעט פרטים משרים רוגע , שקט או לחילופין תחושת ניתוק.. שימת לב לעניין זה חשובה גם אם נוטים להתעלם ממנה
לסיכום תשעת המפתחות מסיעים בידנו לגלות את הנסתר והחבוי בתוך הגלוי. סמלים גרפים, בעל חיים דמויות אנושיות,חפצים צבעים וצורות הם מכלול המצוי בכל תרבות. הם נולדו יחד עם הוולדן של הצוליזציות הקדומות ביותר . הצורך בשפת הסמלים מעידה על צורך אנושי בסיסי למצוא משמעות למה שהטריד את מנוחתו ולא נמצא לו פשר ועל הנטייה לבחור באלמנטים חזותים מתוך העולם המוכר לו ואף ליצור צורות חדשות ששמשו לו כמטאפורות לביטוי עולם פנימי נטול גבולות מוגדרים. קלפי הטארוט מספרים לנו על חלומות כמוסים, על פחדינו,ועל תשוקות נסתרות, אסורות אבל גם מצביעים על היכולות הטמונות באדם ועל השימוש שהוא יכול לעשות בם כדי לשנות ולשפר את חייו. באמצעות שפת הסמלים המדברת אלינו ניתנת לנו ההזדמנות להתבונן על החיים, הקושי, הסבל, וההתמודות שעלינו לעבור מזווית חדשה להפנים סמלים מעוררי השראה ואמונה במי שאנחנו ובכוחנו ליצור את החיים שאנו ראויים להם..
ליצירת קשר עם אילנה הראל.
האתר של אילנה הראל – יעוץ והכוונה בקלפי הטארוט. בעלת BA בפילוסופיה, ספרות וחינוך וקורס אוניברסיטאי למטפלים בשיטות רוחניות הוליסטיות. מתאים לכל אחד, לטיפוח מודעות עצמית, התמודדות עם קושי, פתרון קונפליקטים, זיהוי חסימות ואפשרויות בתחום הזוגי, עבודה, לימודים, הורות, מקצוע וקבלת החלטות. בדרך עבודתי אני מכוונת למפגש עם הרבדים העמוקים של העצמי וגילוי הפוטנציאל האישי. * מנחה קורסים וסדנאות חוויתים למתחילים ולמתקדמים להכרה עצמית מעמיקה ועזרה לאחרים. הקורסים מתקיימים במסגרת מצומצמת, קפה ועוגה. אילנה הראל מחברת הספרים: צבע אור וריח הדרים, פיית המשקפים, מסע הגיבור בקלפי הטארוט ,מיתוס ומיתולוגיה בקלפי הטארוט קלפי הטארוט ועולם האגדות, עולם הסמלים של קלפי הטארוט, מודעות הדמיה ויצירתיות בעזרת קלפי הטארוט, השד, הדרקון והארץ הירוקה ניתן לרכוש אצל אילנה את הספרים ליחידים וקבוצות בהנחה. פרופיל מקצועי ואישי באלטרנטיב-לי. |
|