מעל 30 שנות ניסיון כפסיכולוגית מומחית בתחום ליקויי למידה, מנחה קורסים באוניברסיטת בר אילן באימון ADD ואימון הורים, מדריכת מאמנים ומאמנית בכירה מוסמכת MCIL של לשכת המאמנים הישראלית.
כלים טיפוליים:
- אימון קוגניטיבי לחשיבה חיובית
- עיצוב התנהגות
- EFT
- Mindfulness / מיינדפולנס
- דמיון מודרך
אימון תפקודיים ניהוליים - אימון כישור מוח - חיזוק יכולת התכנון המיקוד במטרה ושליטה ריגשית.
אימון להרגלי בריאות.
- אימון אונליין - להורים בעידן הבידוד.
- ייעוץ והדרכה להורים במפגש אינטרנטי / טלפון ובשעות נוחות לשיגרה החדשה.
- מיועד במיוחד להורים עם ילדים בעלי הפרעת קשב והתנהגות.
חדש! אימון אונליין מרחוק
ערוץ הוידאו של ליסה גרוסמן נמצא כאן
אימון אישי למבוגרים וילדים בתחומים שונים:
- קבלת החלטות, תקשורת, ניהול זמן, וויסות רגשי, בעיות קשב וריכוז, צמיחה מקצועית ואישית.
- הדרכת הורים:
כלים לארגון רוטינות, תקשורת אפקטיבית, טכניקות עיצוב התנהגות לשיפור מוטיבציה
ומשמעת.
- ילדים ומתבגרים:
כלים קוגניטיביים לשיפור המודעות העצמית, לקיחת אחריות, שליטה רגשית, ניהול אימפולסיביות, מיקוד במטרות, כישורים חברתיים.
- סטודנטים:
הרגלי למידה, ניהול רוטינות התארגנות, שליטה בהתמכרויות.
- מנהלים עם הפרעת קשב:
שיפור תפקודים ניהוליים, ניסוח מטרות, ניהול הקשב בשיחה ובמפגשים, עמידה בלו"ז, שיפור אסרטיביות, ניהול יחסי גומלים תקינים עם שותפים.
- זוגות עם ADHD/ADD לאחד או שני בני הזוג: אסטרטגיות לשינוי דפוסי אינטראקציה בין בני הזוג.
אימון אונליין - להורים בעידן הבידוד
יעוץ והדרכה להורים במפגש אינטרנטי / טלפון ובשעות נוחות לשיגרה החדשה.
מיועד במיוחד להורים עם ילדים בעלי הפרעת קשב והתנהגות.
האימון כולל רכישת אסטרטגיות פרקטיות:
- כיצד לשתף את הילד בתכנון רוטינה ובפתרון בעיות.
- כיצד להגיב להתנהגות של הילד בצורה יעילה.
- כיצד להשתמש ב"מוח החושב" במקום ה"מוח המגיב".
- כיצד להיות פרו - אקטיביים ולא רי אקטיביים.
ערוץ הוידאו של ליסה גרוסמן נמצא כאן
חדש! כדי לתת מענה לצורך הקיים לקבלת יעוץ אישי וטיפולים מרחוק אני מאפשרת לקבל שרות מלא מרחוק!
אימון אונליין - להורים בעידן הבידוד
יעוץ והדרכה להורים במפגש אינטרנטי / טלפון ובשעות נוחות לשיגרה החדשה.
מיועד במיוחד להורים עם ילדים בעלי הפרעת קשב והתנהגות.
האימון כולל רכישת אסטרטגיות פרקטיות:
- כיצד לשתף את הילד בתכנון רוטינה ובפתרון בעיות.
- כיצד להגיב להתנהגות של הילד בצורה יעילה.
- כיצד להשתמש ב"מוח החושב" במקום ה"מוח המגיב".
- כיצד להיות פרו - אקטיביים ולא רי אקטיביים.
אימון טלפוני, זום או FaceTime הוא אלטרנטיבה מעשית ואפקטיבית לאימון פנים אל פנים, במיוחד עבור לקוחות שאינם יכולים להיפגש ברעננה.
למידע נוסף או לפגישת ייעוץ חינם צרו איתי קשר.
טלפון: 072-2285496
וניפגש ב - זום Zoom.
מנהל חייב לשדר תכונות כמו אסרטיביות, העזה, הקשבה לזולת, נחישות, מיקוד במטרה ושליטה עצמית.
במילים אחרות, מנהל חייב להיות בעל אינטליגנציה רגשית גבוהה. אינטליגנציה רגשית הינה היכולת לווסת רגשות על מנת להגיע למטרות.
האתגר של מנהלים רבים בעלי הפרעת קשב הוא
לנהל את עצמם. המטרה של אימון מנהלים הינה חיזוק ה"תפקודים הניהוליים" שלהם. תפקודים אלה נמצאים באונה הקדמית של המוח והם אחראיים לאינטליגנציה הרגשית. התפקודים ניהוליים,Executive Functions , כוללים את היכולת לסנן הסחות, לנסח מטרות ברורות, למתן רגשות ותגובות, לארגן משימות לפי סדר עדיפות, ולהתנהל ללא דחיינות במסגרת לו"ז.
מנהלים בעלי הפרעת קשב הם בדרך כלל אנשים בעלי כריזמה, יצירתיות, ודחף פנימי להצליח. עם זאת, בגלל קשיי קשב, הם נשלטים לפעמים על ידי אימפולסיביות, נטייה להשתעמם בקלות, רגשנות ודאגנות יתר.
למנהל בעל הפרעת הקשב יש אישיות מפוצלת: בחוץ- נראה שיש לו הכול, בית, משפחה, מעמד מכובד בעבודה, בפנים - הוא חסר רוגע, עצבני ולפעמים מתאר את עצמו כ"משוגע". התכונות החיוביות שלו, כמו יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסה לעיתים מחבלות ביכולתו להתנהל בצורה רציונאלית. הרעיונות בראשו מתפוצצים כמו פופקורן, כל חצי שנייה צץ רעיון אחר וקשה לבחור ביניהם. הוא מלא מרץ אבל להתעייף מהר. הם עלולים לקחת סיכון במקום להיזהר, ולהבליג במקומות בהם דווקא נכון להסתכן, להגיב כשצריך לשתוק ולא להגיב כשצריך לדבר.
החסך בתפקודים ניהוליים מוביל לתחושות הצפה וסטרס כרוניים.
מטרת אימון מנהלים היא לשפר תפקודים ניהוליים. בתהליך האימון, המנהל רוכש מיומנויות של וויסות עצמית, כגון הצבת גבולות בריאים, הקשבה פעילה, ולקיחת פרספקטיבה מרוחקת.
הכלי העיקרי של המאמן הוא שאלות עוצמה, כמו "אם יכולת להתחיל מחדש – מה היית רוצה לשנות בהתנהגות שלך? "על מה אתה צריך לוותר כדי להשיג את השינוי? ו-,מה אתה צריך ממני, המאמנת, כדי להצליח?"
האתגר של מנהל הוא לבחור נכון, לשמר אנרגיות, ולנהוג בסבלנות ובעקביות. כאשר מנהלים עובדים עם מאמן שמבין את הנוירו-ביולוגיה של הפרעת קשב והשפעתה על החיים האישיים והמקצועיים, הם מרגישים שמיהוא באמת מבין אותם. מאמן ADD שעובד עם מנהלים, מפחית את תחושת ההצפה ומשדרג תכונות כמו נשיאה באחריות, יעילות, וארגון.
הרווח: ניהול עצמי אמיתי, המבוסס על אינטליגנציה רגשית מפותח.
במה מתמקד אימון הפרעת קשב למנהלים?
1. איתור תופעות של הפרעת קשב המפריעות לשליטה העצמית.
2. בדיקת מצבים בהם קיימת נטייה לאיבוד שליטה.
3. עיצוב אסטרטגיות לכינון הרגלים חיוביים שיחליפו הרגלים מבוססי צורך בהנאה מיידית.
4. גילוי מחשבות אסרטיביות וחיוביות היכולות לאפשר עיכוב תגובה וסיום פעולה.
5. יצירת מבנים לשיפור הנשיאה באחריות.
מהם אסטרטגיות באימון מנהלים?
1. המנהל יכול להיעזר בחמש שאלות כדי לשפר את יעילותו:
(1) מה אני רוצה להשיג?
(2) אילו דפוסי חשיבה יכולים לעכב אותי כגון, פרפקציוניזם
(3) מה ה"תת מטרות" של המשימה שאוכל לתכנן כדי להגביר את תחושת השליטה?
(4) איך אוכל לשמור על המיקוד - מי או מה יכול לעזור לי לסיים?
(5) איך אוכל לעקוב על עצמי באופן אובייקטיבי?
2.
עיצוב רוטינה של מעקב יומי עם רישום בסיום יום עבודה: GBL יומי.
G :Good - מה היו הצלחותיי היום?
B :
Bad - באילו משימות לא הצלחתי לעמוד?
Learn:L - מה למדתי על עצמי שיכוון אותי מחר לניהול טוב יותר?
3.
אסטרטגיה לשליטה בתקשורת קומפולסיבית, המאופיינת על ידי דיבור רציף ללא הפסקות וללא הקשבה לזולת. הדיבור מואץ על מנת לא לאבד את רצף המחשבה. המנהל "הדברן" לומד לתכנן שיחה על-פי מבנה, הכולל: הגדרת הנושא, הפעלת הקשבה תקינה, וסיום שיחה עם סיכום תמציתי. הוא לומד להיות מודע ל"טריגרים" להתפרצויות, לתכנן מראש תגובות אלטרנטיביות רגועות. לסכום, המאמן מלמד את המתאמן לעצור, לחשוב על המטרות והתוצאות של מעשיו ולכוון את מחשבותיו וביצועיו למטרות המוצהרות.
דורון ודורין - מנהלים בעלי הפרעת קשב (ADD)
דורון, סמנכ"ל שיווק מתקשה לשבת במשרדו. הוא מבלה את רוב זמנו מחוץ למשרד בפגישות עם לקוחות פוטנציאליים. דורון נהנה "ללכוד" את הלקוח הבא כצייד, להציפו ברעיונות ובנוסף להתמקד בהמצאת אסטרטגיות אשר יקדמו את החברה. התנהלותו תלויה באנרגיה ובמצב רוחו והוא מצליח להרשים את הנהלת החברה עם ההעזה שלו. למרות המפגשים והיוזמות, דורון מתקשה לסגור עסקאות עד הסוף, בעיקר בגלל נטייתו להתעלם מהפרטים הקטנים הדרושים לניהול סדיר של מעקב אחר ביצוע משימות.
דורון הצליח לטפס בסולם ההיררכי בחברה וזכה להערכה בשל היותו יצירתי, נחוש ומוכן ליטול סיכונים. עם זאת, רבים מעמיתיו לעבודה חושבים שהוא אימפולסיבי מידי, ושהוא מגזים בלקיחת סיכונים. מבחינת יחסי אנוש הוא נתפס לעיתים כמנותק , יהיר, וכמי שאינו "מבזבז את זמנו" בשיחות חולין (Small talk). "אין לי סבלנות לאחרים".
כאשר דורון חוזר הביתה, הוא ממשיך בשגרת עבודתו כאילו לא עזב את המשרד. הוא זמין לפניות דחופות מצד לקוחות ועמיתיו לעבודה. "הוא מתנהג כמו ילד נוסף בבית", רוטנת אשתו על כך שאינו קשוב לצרכי בני הבית, אינו משתלב בשגרת המשימות המשפחתית והוא מצליח לפנות זמן עבורן רק לאחר בקשותיה החוזרות.
"יש לי הכול", הוא אומר לי, "החבילה מושלמת - תפקיד מצוין, משפחה אוהבת וחברים. אך אני מרגיש אבוד. אני מוציא הרבה אנרגיות בשמירה על התמונה המושלמת הזו, אבל איני מצליח עד הסוף. "'אני תמיד נראה כמו כלב הרודף אחר זנבו", הוא מסביר. במקרה של דורון, קיים פער בין המציאות כפי שהוא רואה אותה, לבין תמונת המציאות שרואים הסובבים אותו. דורון מתקשה לעצור את רכבת השדים, להקשיב לעצמו, לצרכיו ולצרכי אחרים.
דורין עובדת מסביב לשעון. בניגוד לדורון, אין לה כל בעיה בישיבה ממושכת במשרד. היא מבלה שעות רבות בכל יום מול המחשב, אך מתלוננת על חוסר מיקוד, נטייה לחולמנות, הסחה, וחוסר הנאה מתפקודה ומתפקידה. במשך שנים היא מצהירה בקביעות שעדיין לא מצאה את מקום העבודה שמתאים לה בדיוק. כל מקום נראה לה "סגור מידי", או "פתוח מידי". המחשבות השליליות "חוגגות" אצלה וגורמות לה לחוש אי שביעת רצון כללית, ולהעביר ביקורת על עצמה ועל שותפיה.
יחד עם זאת, היא בעלת רגישות לצרכים של אחרים, ויוצרת קשרי חברות עם קולגות. אולם בגלל הפיזור במחשבות, החלומות בהקיץ, היא מחמיצה לעיתים קרובות את המשימות החשובות באמת. היא נוטה להיות ממוקדת יותר מידי בפרטים הקטנים, ומסתמכת על האדרנלין של הרגע על מנת לעמוד ביעדים, אבל זאת תוך הרבה מרירות ועצבים.
כאשר דורין מגיעה הביתה, תחושות תסכול ממשיך לרדוף אותה. "למה לעזאזל זה מגיע דווקא לי, אחרי שעבדתי כל היום במשרד אני צריכה להמשיך את יום העבודה עד שאני נופלת למיטה באפיסת כוחות". למרות שהיא מחזיקה או-פייר בבית, דורין אינה מרוצה לגמרי, ותמיד היא חסרת שביעת רצון, כתוצאה מהפרפקציוניזם שלה. "אני מותשת, איני יודעת איך לחיות ללא המתח הזה – מצד אחד אני מודעת שהתמכרתי לסטרס, מצד שני, אני מתמוטטת.", מסבירה דורין.
כמו דורון, גם דורין עובדת מסביב לשעון במטרה להשלים מטלות שאותן לא הספיקה לסיים במשרד במשך היום.
הספור של דורון ודורין הינו טיפוסי לסיפורם של אנשי מקצוע רבים בתחום הניהול. ככל שהם עולים בסולם המנהלי, ההצלחות מסתירות את ההשפעות השליליות של בעיות הקשב והריכוז. הם מוערכים בגלל היכולות החיוביות של חשיבה אסטרטגית מחוץ לקופסה, ונאמנות לעבודה. אך באופן פרדוקסאלי תופעות אלה מובילות גם לאיבוד שליטה כאשר תכונות אלו אינן מאוזנות.
דורון ודורין הינם בעלי תופעות של הפרעת קשב משני סוגים שונים. דורון בעל תופעות של הסוג ה"מחצין" (Outwardly Expressive), החי את חייו באקטיביות מוגזמת ונוטה להיסחף אחרי הסחות חיצוניות. דורין היא בעלת תופעות של הפרעת קשב מופנמת (Inwardly Expressive), החיה בחוסר רוגע חבוי, שמפריע למיקוד. דורון מתקשה לאזן את חייו עקב משיכה ביולוגית לסכנה ו'אקשן', דורין מתקשה לאזן את חייה בעקבות משיכה ביולוגית ל'אקשן' פנימי – דאגנות, בקרה, ותשומת לב מוגברת לפרטים שנובעת מחרדה. שניהם בעלי קשיים בוויסות הקשב.
דורון למד לאגור את האימפולסיביות בלקיחת סיכונים באמצעות זיהוי הצורך בחיזוקים מידיים כחלק מהפרעת הקשב שלו. בעזרת מאמן אישי, הוא רשם את הטריגרים - הגירויים שמשכו אותו ל 'תחושת היי' ולמד לעכב את המשיכה דרך בדיקת האפקט של בחירתו על הגעה ליעדיו העיקריים. הוא התחיל לעסוק יותר במשימות רוטיניות של תכנון ובקרה יומית. הוא למד כיצד לנווט את יצירתיותו והאנרגיה הגבוהה שלו למטרות ברורות הבנויות על העיקרון של הפרדה בין עיקר ותפל.
דורין, במסגרת אימון מנהלים, למדה כיצד לשלוט בחולמנות ובחוסר הרוגע הפנימי, תוך זיהוי דפוסי חשיבה שליליים ובלתי רלוונטיים. לאחר שמיקדה את תשומת הלב בניהול המחשבות והרגשות, היא מצליחה לנווט את כישוריה למטרות חיוביות שהעצימו את האמון בעצמה ובתפקידה. בכדי למזער את הדחיינות, היא למדה לקבוע דדליינים מלאכותיים, לחלק פרויקטים ל 'שלבי תינוקת' ולתת לאחרים את האחריות לתיקונים.
מאת ליסה גרוסמן
התחלת שנת לימודים חדשה הינה הזדמנות להורים לשוחח עם ילדיהם על איך להצליח בשנת הלימודים החדשה. להלן חמישה טיפים להורים שיכולים לעזור בבניית רוטינות לשיפור הישגים לימודיים.
1. תאם ציפיות עם הילד – הדרך הטובה ביותר לגרום לשינוי התנהגותי אצל ילדים הינה לשתף אותם בפיתוח רעיונות לחיזוק הרגלים שתורמים לשיפור בתפקוד הלימודי. בשיחה בגובה עיניים עם הורים, ילדים לומדים לקחת אחריות על הבחירות שלהם ועצם העובדה שהם שותפים, מגביר את המוטיבציה שלהם לא רק לדבר על מה שהם רוצים אלא גם להתחייב לעשייה.
2. קבע מטרות לימודיות והתנהגותיות – זהה עם הילד אילו התנהגויות היו יעילות ואילו לא היו יעילות בשנת הלימודים האחרונה כדי לעזור לו ללמוד מטעויות ולאמץ את מה שפועל. הורים יכולים לעזור לילדים לפתח מודעות והרגלים רצויים באמצעות שאילת שאלות.
לדוגמה:
הורה: מה אתה רוצה להשיג השנה בבית הספר?
ילד: לקבל ציון גבוה יותר במתמטיקה.
הורה: איזה התנהגויות יכולות לעזור לך להשתפר במתמטיקה?
ילד: אני יכול לבקש עזרה כשאני תקוע, אני יכול להכין שיעורי בית במתמטיקה קודם לפני שאני מכין את האחרים כדי לא לדחות אותם עד שאהיה עייף.
הורה: כיצד אני יכול לעזור לך כשאתה מתקשה?
ילד: אתה יכולה לעזור לי להתארגן בהתחלה ולבדוק איך אני מתקדם אחרי רבע שעה.
הורה: איך אתה רוצה שאני אגיב אם אני מוצא שאתה מוסח ולא עובד?
ילד: תזכירי לי מה המטרה ואיך אני ארגיש נפלא כשאני מצליח.
שיחה זו נקראת "שיחה אימונית" בין הורה לילד כאשר ההורה מאמן את הילד בניסוח מטרה בצורה ברורה שמקדמת ההפעלה העצמית של הילד.
דוגמאות למטרות לשנת הלימודים:
• להתעורר לבד ולצאת מהבית בזמן.
• ביצוע שיעורי בית באופן עקבי.
• ארגון החדר, התיק ושולחן העבודה.
• לרכוש כלים להתמודדות עם חרדת מבחנים.
• לשפר תזונה
• להיות פעיל חברתית.
3. תרגום מטרות למשימות ביצוע – יצירת רשימות משימות (צ'ק ליסט) שכוללות את כל השלבים להפיכת מטרה לרוטינה. כדי ליצור את הרשימה, ההורה מבקש מהילד לפרט מה הוא בדיוק צריך לעשות בבוקר, מהו רצף המשימות להתארגנות ערב, ומהי הרוטינה להכנת שיעורי בית.
השאלות הבאות יכולות לעזור ליצירת מבנה ספציפי לרוטינה להכנת שיעורי בית:
• איפה בבית אתה מתרכז הכי טוב, לדוגמה: בחדר, במטבח, על הרצפה.
• מהו אורך ההפסקה שאתה צריך אחרי שאתה חוזר מבית הספר ולפני שאתה מתחיל ללמוד?
• מה יכול לעזור לך להישאר ממוקד:
o להקשיב למוזיקה
o להשתמש באטמי אוזניים
o לקום ולהסתובב כל רבע שעה
o תזכורות ויזואליות כמו שלטים עם משפטים מעודדים.
• כיצד תבדוק את העבודה שלך כשאתה מסיים ? לבד, עם הורה.
• איפה תשים את העבודה שסיימת כדי לא לשכוח להביא אותה?
4. תכנן מראש איך לנהל הסחות – ילדים, ובמיוחד ילדים עם הפרעת קשב, הינם מוסחים על ידי גירויים פנימיים וחיצוניים. הסחות פנימיות כוללות חלימה בהקיץ (כאשר מתארגנים לצאת מהבית, כאשר מכינים ש"ב וכאשר מבצעים מטלות) ומחשבות שליליות (דאגות, כעסים, תסכולים). הסחות חיצוניות כוללות מסכים ורעשים שנובעים גם מחוץ לבית וגם בתוך הבית.
בשיחה אימונית אפשר לנהל סיעור מוחין ולמצוא פתרונות להסחות אלו. לדוגמה:
• לרשום מחשבות מסיחות במחברת
• לסגור את כל המסכים כולל הטלפון
חשוב לקבוע מראש זמני מסכים ולהציג גבולות כמו:אין מסכים בזמן האוכל.
• מוסרים את הטלפון שעה לפני השינה.
• אין מסכים לכל המשפחה שעה ביום, לעידוד קריאה ותקשורת בין אישית.
5. צור מוטיבציה אצל ילדך – הצלחה בלימודים תלויה במוטיבציה. ילדים הינם בדרך כלל מונעים על ידי משימות שנותנות סיפוק מיידי. הורים יכולים להעלות את המוטיבציה על ידי מתן חיזוקים לביצוע משימות למידה שבדרך כלל אינן מספקות תחושת הצלחה מיידית. כאשר ילדים יכולים לצפות לקבל מה שהם רוצים עבור ביצוע מטלות שהם לא אוהבים, הם חושבים בצורה חיובית יותר על המשימות הנתפשות כקשות מדי או כמשעממות.
הורים יכולים לחזק סיום מטלות עם דמי כיס או להיעזר בפרסים יומיים ושבועיים שמאפשרים לילד להרוויח זכויות כמו ללכת לישון מאוחר ביום שישי, תוספת זמן למחשב, הזמנת חברים לישון או למסיבה, או יציאה עם ההורים ליעד מבוקש.
חשוב להשתמש בזכויות כפרסים למילוי חובות ולא לאפשר לילדים לקבל אותם כמובן מאליו. שימוש בחיזוקים חומריים ובמתן זכויות הינם יעילים ביותר כי הם קונקרטיים. הילד מרגיש שכדאי לו והוא ממשיך לשמור על ההתנהגות החיובית עד שהוא מפנים סיפוק מעצם העובדה שלקח אחריות ומימש את המטרה.
ה"פרס" הכי חשוב שהורה יכול לתת לילד הינו חיזוק חיובי מילולי. הורים יכולים להעצים את ילדיהם על ידי מתן תשומת לב באופן עקבי להתנהגויות חיוביות. חשוב להחמיא לילד על ידי תיאור המאמץ שהפעיל ולהימנע מלחזק את התוצאה הסופית.
לדוגמה, "אני מעריך את המאמץ שהפעלת בהכנת הפרויקט במדעים", "למדת בנחישות למבחן וזה יותר חשוב מהציון".
לסכום, הדרך הכי טובה ליצור אצל הילד תחושת מסוגלות לגבי יכולת ההתמודדות שלו עם מטלות לימודיות הינה לבנות מטרות, לפרק אותן לשלבים ולחזק את אופן הביצוע באופן מיידי ועקבי.
בהצלחה!
ליסה גרוסמן
לשאלות והתייעצות טלפונית ללא תשלום, ליצור קשר: 072-2285496